Författare Ämne: Barbie twist-n-turn tror jag det var  (läst 4902 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Barbie twist-n-turn tror jag det var
« skrivet: mån 3 dec 2007 14:58:52 »
Då jag ser Fjoll som ny medlem (välkommen!) misstänker jag att vi fått hit en barbie-expert  ;)

Och jag får tummen ur att lägga ut min som jag frågade om på AP för länge sedan, tror jag fick höra att det var en twist-n-turn (midjan är vridbar) och jag vet själv att jag fick den 69 eller 70 i julklapp

Hon är ju så retro, tänk nu på klädseln också, kort kappa, kortkort, höga stövlar :)  och babydoll-nattlinne...

Baddräkten har jag sett på bild bör vara den klädsel hon hade i kartongen

(läge här att lägga in länkar till barbiesajter, hinner inte själv nu)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Barbie twist-n-turn tror jag det var
« Svar #1 skrivet: mån 3 dec 2007 23:48:04 »
Visst är det en Twist ´N Turn, en snygging dessutom med lilla locken i pannan. Klockan är lite sen, normalt brukar det inte hindra mig men arbetet kallar tidigt imorgonbitti så svaret kommer på någon dag!
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Barbie twist-n-turn tror jag det var
« Svar #2 skrivet: fre 14 dec 2007 00:07:07 »
Hej Ada! Nog är hon retro alltid! Din docka är precis som du säger en Barbiedocka som hette Twist N Turn. Just den här modellen kallades Marlo Flip. En mycket vacker docka som kom ut under den sk Mod-perioden, 1967-1975. Flipen kom 1969 och var likadan som föregående TNT bortsett från håret som nu fått en böj längst ned istället för rakt samt pannluggen utbytt till mittbena med bara en liten hårslinga som var kortklippt i en liten lock i pannan. Hon ska ha "riktiga" ögonfransar som tyvärr oftast är intryckta eller bortryckta. Hon är rätt så eftertraktad och jämför man med en äldre docka, den sk Bubble Cut dockan så står hon inte långt efter, om ens något, i pris.

Om man ska sälja sin docka finns det en del saker som är bra att kolla, annars får man bara en massa frågor på mailen. Klickar benen och stannar i position 3 gånger, är ögonfransarna intakta, har hon sprickor el hål på benen, har hon hål i öronen (alla Barbiedockor ska nämligen inte ha det), om hon har hål el örhängen, finns där någon missfärgning intill eller bakom örhänget, finns hår i alla hårpluggar,  halssprickor (obs! man ska vara mycket mycket försiktig när man vickar på huvudet för att kolla detta, bara vicka på det en aning) andra missfärgningar som bleknad näsa, fläckar på kroppen etc?

Ja, det är såvitt jag inte glömt något de oftast förekommande frågorna.  Är håret  tilltufsat kan man oftast fixa det såvida hon inte är kammad så mycket att  det blivit mycket slitet. Var bara försiktig med kammen.

Den vita dressen du har heter Red, White n' Warm och tillverkades mellan 1969-70. Till dressen hörde förutom kappa, hatt och stövlar en ärmlös klänning i färgerna orange och rosa. Den ljusblå dressen heter Cloud Nine och tillverkades 1969-70. Till dressen hörde Negligée, kort nattlinne, små tygtofflor, blå trosor och en liten pappersspegel. Den gula klänningen hon har under kappan ser ut som en klänning som ingick i setet "Shirtdressy " som också tillverkades under 1969-70. Förutom klänningen ingick en gul och lite blå organza-överklänning samt ett par gula skor.

När det gäller Barbiekläder vill jag råda att aldrig, aldrig tvätta dem innan försäljning. Många av plaggen färgar, ännu fler krymper, hur svalt vatten man än har. Samlarna har sina trick för att få kläderna både rena och släta och ofta syns det redan på bild om ett plagg är tvättat och då drar man som samlare oftast öronen åt sig.

Ja, det var nog allt för den här gången, hör av dig om det är något mer du undrar över.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Barbie twist-n-turn tror jag det var
« Svar #3 skrivet: fre 14 dec 2007 10:56:42 »
Jag blir jätteglad över att få utläggningar som dina i forumet så vi alla kan förkovra oss :)

Denna har jag lekt med ordentligt, tuggat på tår, någon bände ena knäleden framåt så det är en spricka i knävecket och det är alltså fler lägen än tre det ena benet går att böja... Ögonfransar finns hyfsat i behåll, men huvudet har tagits av och på för att det lekts med ett utbyteshuvud med peruker (inte barbie-original), så det spruckit upp lite i nacken osv... Ska ju inte sälja, funderar snarast på om hon ska vara framme...

Jag hittade till http://www.barbiecollector.com/showcase/gallery.aspx?t=vintage&y=s150117 hittade alla de namngivna serierna, har ett vagt minne av de overkliga tofflorna till negligen, skärpet till jackan osv, en del delar försvinner snabbare än annat... jag hade bara något ytterligare set som var barbie original (Shift Into Knit tror jag), annars var det kopior, en väninna till henne, en Ken-kopia plus att man glatt sydde själv, mamma visade hur man gjorde galgar av hoprullat papper, tejp och gummiband, morfas snickrade en säng, jag gjorde ett litet hus av en klädkartong man kunde fälla upp så det blev en vägg och ett golv, hade skurit ut ett fönster, hade även gardiner, och skåror för stolarna och bordet, spis och köksbänk jag ritat upp i vecket som man fällde upp samtidigt som man fällde upp locket (hoppas nån förstår hur man menar) barbieväskan på bilden och sängen fick plats inuti kartongen, visst ja även plats för en soffa jag byggt av kartong och limmat fast tyg på, ett kastrullunderlägg på ben var lågt soffbord... Och tänk alltid kände man sig mindre värd för att Barbien inte var blond som de andras, trodde jag fått nåt billigare och sämre, men kanske det inte var så...(men jag tyckte hon var fasligt vacker och var nöjd på ett sätt ändå)
 


Mitt senaste projekt www.ipnr.se