Författare Ämne: Amalia  (läst 5258 gånger)

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
Amalia
« skrivet: ons 5 dec 2007 16:07:21 »
Vill bara visa min skyltdocka Amalia :) som får stå i vardagsrummet och skrämma skiten ur folk som kommer upp för trappen och ser henne stå där i dunklet ;D

Finns det fler som har skyltdockor att visa här, en trevlig inredningsdetalj tycker jag.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Amalia
« Svar #1 skrivet: ons 5 dec 2007 18:46:52 »
Så fint! Jag har också funderat länge på att skaffa en skyltdocka, hade varit ett trevligt sätt att visa upp lite av min samling med 60-talskläder och accessoarer, men det har aldrig blivit av.

Nyligen sov jag över hos några kompisar och fick dela rum med en skyltdocka med bara bröst och en George Bush mask, DET var en läbbig syn att vakna upp till på morgonen!

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Amalia
« Svar #2 skrivet: ons 5 dec 2007 19:44:29 »
Jag ser naturligtvis den manliga varianten framför mitt inre öga.....litet i stil med Lil Lindfors`:tänk att få ha en man i byrån....
Skyltdockor som man kunde klä efter årstider, högtider.....hmm

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Amalia
« Svar #3 skrivet: ons 5 dec 2007 21:33:46 »
Eftersom jag även samlar gamla svenska coca-colaprylar så hade jag tänkt att skaffa en skyltdocka om jag lyckas skaffa en original utköraruniform från 50-talet. Jag har en skärmmössa men resten fattas. (ingen som vet var man kan skaffa...?)

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Amalia
« Svar #4 skrivet: tor 6 dec 2007 13:40:27 »
Jag antar att du sökt på ebay, säkert svårt att hitta rätt mundering.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Amalia
« Svar #5 skrivet: tor 6 dec 2007 19:07:33 »
Här är en Coca Cola-uniform som enligt säljaren är från 40-talet, varken svensk eller från rätt årtionde, men kanske intressant ändå.  :): http://cgi.ebay.com/VINTAGE-COCA-COLA-STRIPED-1940S-UNIFORM-SODA-2-PC_W0QQitemZ230159740385QQihZ013QQcategoryZ38QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Amalia
« Svar #6 skrivet: tor 6 dec 2007 22:26:53 »
Tack för tipset, men i min samling skall det bara finnas saker avsedda för den svenska marknaden mellan 1953-1969. Innan -53 var det förbjudet att sälja CC i Sverige.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Amalia
« Svar #7 skrivet: tor 6 dec 2007 22:34:12 »
Jag är nyfiken på motiveringen till att det var förbjudet....
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Amalia
« Svar #8 skrivet: tor 6 dec 2007 22:50:35 »
Coca-Cola innehåller fosforsyra och det var inte ett godkänt ämne i dryck enligt livsmedelsverket. Att de ändrade sig just då beror troligtvis på att Finland godkände försäljning av CC 1952 då OS ägde rum där.