Författare Ämne: Nu är det kattskinnens tidevarv....  (läst 2449 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Nu är det kattskinnens tidevarv....
« skrivet: tor 10 feb 2011 15:38:29 »
Enligt LO så tjänar nu en direktör lika mycket som 41 industriarbetare. Det var inte mycket måste jag säga. Direktören har gjort sig förtjänt av en betydligt större lön. Det man glömmer i det här sammanhanget är att 41 industriarbetarna får betydligt mer service än en enda stackars direktör. Det är 41 skolgångar som skall bekostas, läkarbesök och mycket annat. Dessutom har industriarbetarna betydligt högre sjukfrånvaro än direktören. Det är sådant som glöms bort. I stället hackas det på våra stackars direktörer som jämfört med sina kollegor i USA får leva på några futtiga miljoner om året. Det är en skam.

Inte minst måste man ta med hur mycket mer skatt direktören betalar. Tack vara sin höga lön så bidrar direktören betydligt mer till samhället än industriarbetarna. Det är bara att konstatera, direktörerna är värda varje öre de får i lön. LO:s attack på våra goa´ direktörer saknar all förankring i verkligheten.

När man ser på Antikrundan så måste jag erkänna att jag saknar ett program som bara värderar. Programmet skulle kunna heta Dödsborundan eller varför inte något klatschigt som ”Vad finns i dödsboet?”. Givna medverkande är Peter Pluntky, det räcker med han då han är just dötråkig vilket skulle passa Dödsborundan perfekt.

I Aftonbladet kan man läsa om hur man smutskastar det svenska kulturarvet och spottar på vår nationalidol Ã…sa-Nisse.  Man kallar honom nazist och rasist bara för att hans upphovsman tjänstgjorde i Waffen SS och deltog i utrotningen av judar i Ukraina. En bagatell när man tänker på hur mycket glädje Ã…sa-Nisse spridit i de Småländska stugorna.

Så en liten rapport från marknaden. Priset på kattskinn har nu stigit ytterligare och uppnådde på onsdagen nytt ”all time high”. Det är de höga elpriserna som driver upp kattskinnspriset till oanade höjder. Många är de stackars elkonsumenter som lider av Maud Olofssons oförmåga att göra något åt de ockerpriser som elbolagen debiterar oss. Nu tar konsumenterna saken i egna händer, och har börjat att gnida på kattskinn för att själva försörja sig med el.

Maud är överförtjust över det hela. Förnyelsebar energi är alltid ett välkommet inslag, låter hon hälsa. Fast hon vill ändå lagstifta om att kattskinnen skall förses med elmätare så att energiskatt och skatt för elcertifikat kan debiteras den gnidande. Fast de pengarna skall användas till kattuppfödning så att tillgången på kattskinn kan säkras. Andreas Carlgren undrar i samma andetag om det inte går lika bra med vargskinn.