Författare Ämne: Capri soffa av J. Andersen. Priser idag?  (läst 7269 gånger)

siuxxie

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Capri soffa av J. Andersen. Priser idag?
« skrivet: sön 20 feb 2011 10:08:44 »
Ny medlem men gammal samlare av 50-60tals möbler och kläder.
Bukowskis säljer den  urläckra soffan Capri från Trensum av Johannes Andersen i turkos tyg från 1958.... Är dom inte dyrare än så idag?
Är den någon som brukar handla från dom. Är det besvärligt att få dom hemleverade till annan ort än Göteborg & Malmö?

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Capri soffa av J. Andersen. Priser idag?
« Svar #1 skrivet: sön 20 feb 2011 11:49:32 »
Beror nog mycket på skick, hur högt de går, dyrt att stoppa och klä om en sådan och ofta behövs det göras. Kallskummet har tagit slut, blivit smuligt.
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Capri soffa av J. Andersen. Priser idag?
« Svar #3 skrivet: sön 20 feb 2011 12:55:50 »
Jag skulle vilja ha en Capri i rött skinn. Men de gjordes väl aldrig i skinn?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Capri soffa av J. Andersen. Priser idag?
« Svar #4 skrivet: sön 20 feb 2011 17:08:24 »
De som jag har sett i skinn har blivit omklädda på senare tid.
Soffan i auktionen lär stiga en hel del om stoppningen är bra. Jag köpte min för några år sedan när de hette Auktionskompaniet, och fick betala med fåtölj och alla avgifter 19.000 kr. Men då är stoppningen bra på den och troligtvis inget originaltyg.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Capri soffa av J. Andersen. Priser idag?
« Svar #5 skrivet: sön 20 feb 2011 22:06:07 »
De som jag har sett i skinn har blivit omklädda på senare tid.
Soffan i auktionen lär stiga en hel del om stoppningen är bra. Jag köpte min för några år sedan när de hette Auktionskompaniet, och fick betala med fåtölj och alla avgifter 19.000 kr. Men då är stoppningen bra på den och troligtvis inget originaltyg.

Vad är det för sorts stoppning? Finns det verkligen skumgummi från 1958 som fortfarande är OK och som man kan räkna med håller ytterligare många år?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Capri soffa av J. Andersen. Priser idag?
« Svar #6 skrivet: mån 21 feb 2011 12:26:30 »
Nej, skumgummit från -58 hade inte dagens kvalitet så det finns nog ingen kvar som är bra nu. Min är omstoppad - troligtvis på 80-talet.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Capri soffa av J. Andersen. Priser idag?
« Svar #7 skrivet: mån 21 feb 2011 13:48:07 »
Nej, skumgummit från -58 hade inte dagens kvalitet så det finns nog ingen kvar som är bra nu. Min är omstoppad - troligtvis på 80-talet.

Så man kan räkna med att alla som har originaltyget kvar behöver ny stoppning relativt omgående. Och byter man stoppningen lär man knappast behålla originaltyget.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Capri soffa av J. Andersen. Priser idag?
« Svar #8 skrivet: mån 21 feb 2011 17:32:01 »
I och för sig så kan den ju vara omstoppad men ha fått tillbaka originalklädseln? Hur som helst, den lär nog hinna få en del bud...

siuxxie

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Capri soffa av J. Andersen. Priser idag?
« Svar #9 skrivet: ons 23 feb 2011 08:08:51 »
Nej, skumgummit från -58 hade inte dagens kvalitet så det finns nog ingen kvar som är bra nu. Min är omstoppad - troligtvis på 80-talet.

Så man kan räkna med att alla som har originaltyget kvar behöver ny stoppning relativt omgående. Och byter man stoppningen lär man knappast behålla originaltyget.
Tack för alla tips! Själv tänkte jag inte på stoppningen.... Har en soffgrupp sen tidigare i rött & grått... urläcker den oxå!
Ska sätta in bilder på den, vet inte vem som gjort den men ni kanske kan hjälpa mig. Iallafall så har jag bytt stoppningen på den men behållt tyget, kunde rengöra den bättre när det var gjort. Kunde inte hitta då ett tyg som dög för mig, en äldre tapetserare gjorde det för 700kr.... Ingenting att pruta på.

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Capri soffa av J. Andersen. Priser idag?
« Svar #10 skrivet: ons 23 feb 2011 12:45:37 »
Har du otur så är skumgummit helt hopplöst att byta på Trensum. Det är direkt ohälsosamt att hålla på med enligt min tapetsör.
Priset på möblerna tycker jag varierar starkt. En omklädd grupp med fel tyg ska inte kosta allt för mycket. Men med FINT originaltyg eller helrätt nytt tyg kan priset sticka iväg.
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.