Författare Ämne: Fåtölj??! Någon som känner till Tillverkare och Designer  (läst 6617 gånger)

olatipsu

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Fåtölj??! Någon som känner till Tillverkare och Designer
« skrivet: tis 22 feb 2011 01:08:17 »
Här är en fåtölj som jag har haft ett tag. Har sökt en del men inte hittat något. Tidsmässigt känns den som 1965 till 1975?!! Har övervägt följande: DUX, Swedese, finskt-ASKO, mm men det har inte gett något. Skulle kunna vara dansk oxå - har hittat en del liknade men inte just denna fåtölj. Fåtöljen är omärkt - ingen brännmärkning, skulle kanske kunna ha suttit etikett som är bortriven, men jag kan inte hitta några spår efter en sån. Någon som vet...

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Fåtölj??! Någon som känner till Tillverkare och Designer
« Svar #1 skrivet: tis 22 feb 2011 07:24:22 »
Har du kollat IKEA? Känns inte de där skruvarna på sidorna typiskt IKEA?

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Fåtölj??! Någon som känner till Tillverkare och Designer
« Svar #2 skrivet: tis 22 feb 2011 07:26:27 »
Hallå där, välkommen hit! Det var jag som var och tittade på stolar för ett tag sedan och tipsade dig om forumet.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med fåtöljen. Inte än...

olatipsu

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Fåtölj??! Någon som känner till Tillverkare och Designer
« Svar #3 skrivet: tis 22 feb 2011 11:19:30 »
Ja, just det, nu vet jag vem du är!! Har läst runt lite på forumet - många intressanta diskussioner!!

Ang. IKEA, ja det skulle kunna vara IKEA, men överlag får jag en känsla av att stolen är av bättre kvalité. Tex är remmarna elastiska gummiband, vilket man ofta ser på bättre fåtöljer. Likadant formen på främre benet (tror den syns på bilderna) som enligt mig är lite mer "avancerad" (den är avsmalnande). Tror vidare att insexmuttrar var gängse för fåtöljer av den här typen på den här tiden..

Här är förresten en fåtölj som liknar:
http://www.deconet.com/decopedia/object/23632/Lounge_chair__by_Didde_&_Adrian_Heath

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Fåtölj??! Någon som känner till Tillverkare och Designer
« Svar #4 skrivet: tis 22 feb 2011 11:40:47 »
Här är förresten en fåtölj som liknar:
http://www.deconet.com/decopedia/object/23632/Lounge_chair__by_Didde_&_Adrian_Heath

De är lika många och stoppningen har väl vissa likheter. Men själva stolen är ju helt annorlunda (och inga IKEA-skruvar). Större likheter går nog att hitta. Det som är lite udda med din fåtölj är armstöden av läderremmar.
Mina föräldrar köpte en del furumöbler av den här firman 1970 :http://www.mobelshop.se/index.html.
Inte just din fåtölj men bland annat en gungstol med armstöd av läderremmar. Om jag inte minns fel är gungstolen och soffan de köpte från dem ihopsatt med sådana där skruvar.
« Senast ändrad: tis 22 feb 2011 11:54:30 av Lampedusa »

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Fåtölj??! Någon som känner till Tillverkare och Designer
« Svar #5 skrivet: tis 22 feb 2011 12:41:03 »
Jag får lite Arne Norell-vibbar av fåtöljen. Kanske kan du kontakta Norell, de finns ju kvar, och fråga om det är en av deras stolar.
Den här t ex har insex-skruvar;
http://www.deconet.com/decopedia/object/77116/Lounge_chair_with_ottoman_by_Arne_Norell


thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Fåtölj??! Någon som känner till Tillverkare och Designer
« Svar #7 skrivet: tis 22 feb 2011 14:31:52 »
Ja, Westnofa är nog ingen dum gissning det heller.


Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Fåtölj??! Någon som känner till Tillverkare och Designer
« Svar #9 skrivet: tis 22 feb 2011 14:43:47 »
Ja, Westnofa är nog ingen dum gissning det heller.

Nära men ingen cigarr, skulle jag säga efter att ha bläddrat igenom alla bilder som Google hittade på Westnofa

olatipsu

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Fåtölj??! Någon som känner till Tillverkare och Designer
« Svar #10 skrivet: tis 22 feb 2011 20:15:38 »
Tack för alla svar!! Stolen som thisismycat föreslår av Norell har jag också trillat på, och det är ett bra förslag. Insexmuttrarna och böjträet ser ju liknande ut på den, ska gå till tillverkaren och kolla vidare där. Annars är nog den fåtöljen av något högre klass - jag tänker på den spända canvasduken och remmarna... Ska även kolla upp Möbel-Shop tråden!

Westnofa tror jag inte på - har googlat det en del tidigare, i andra sammanhang..

Generellt får jag tanken att identifiering i sverige problematiseras av IKEA - om det är IKEA, vill säga - mycket är ju anonymt där, och produktionen är enorm. Min känsla är dock att det inte är ikea, har faktiskt inte tänkt i dom banorna före det föreslogs, men känslan kan ju som bekant, vara fel!! ;) ..

Jag kollar vidare, tacksam för förslag!!