Författare Ämne: Nilsjohan med Jakarandaskaft som alla säger att det heter Singoalla...  (läst 10749 gånger)

backagardsvagen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
...men det ser inte alls ut som Nilsjohans Singoalla-modell med (oftast svarta) plastskaft! Kan helt enkelt inte tro att 2 så olika modeller ska ha samma namn.

Hej!

Vet någon hur besticken med träskaft på bilden heter, och vem som har formgivit dem? Tror att det handlar om jakaranda men är inte säker. När tillverkades de? Det står ATAINLESS 18-8 NILSJOHAN SWEDEN på dem.

Många tack i förväg från Bäckagårdsvägen!

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Metalldelarna är identisk på alla delarna jag känner igen, det är inte omöjligt att det kan vara Singoalla. Jag har även sett bakelsespaden "Don Juan" med likadana träskaft!

backagardsvagen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Nilsjohan med Jakarandaskaft som alla säger att det heter Singoalla...
« Svar #2 skrivet: lör 5 mar 2011 12:04:21 »
Hej och tack för svar!

Jo, du har rätt, besticken med nylonskaft har likadana metalldelar som de med träskaft. Adam Thylstrup är väl antagligen formgivaren av bägge modellerna. Men skaften är helt klart olika, därför är jag osäker om båda verkligen bär samma namn. Särskilt när man tänker på hur glada de på Nilsjohan var i namn...

Jag lägger in några jämförande bilder av besticken.

Vet någon en bra informationskälla om Nilsjohan på nätet? Företagets historia, produkter, formgivare,... Vore kul att läsa lite om det.


HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Nilsjohan med Jakarandaskaft som alla säger att det heter Singoalla...
« Svar #3 skrivet: mån 22 aug 2011 17:29:04 »
De jakarandaskaftade besticken heter faktiskt också Singoalla. Man får väl sätta upp modellen på Tylstrups konto fast jag tror att det är Nilsjohans konstruktörer på bestickfabrikens konstruktionsavdelning som designade jakarandahandtagen.  Bakgrunden till olikheten jämfört med plastsingoalla är att trämaterialet är strukturellt svagare vilket man  kompenserade med mera material helt enkelt. Märkligt nog heter Singoalla med plastskaft i samma fason son jakarandamodellen fast med pärlemorimiterat utseende Havaii-modellen.   

ogranste

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Nilsjohan med Jakarandaskaft som alla säger att det heter Singoalla...
« Svar #4 skrivet: mån 2 apr 2012 15:44:45 »
Hej
Känner någon till om det finns reservskaft någonstans till Singoalla Jakaranda?

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Nilsjohan med Jakarandaskaft som alla säger att det heter Singoalla...
« Svar #5 skrivet: sön 22 apr 2012 22:36:50 »
Tror knappast att det finns reservskaft någonstans - har i varje fall aldrig hört talas om sedan jag började rota i gamla Nilsjohan för så där 15-20 år sedan.
Tänk på att det är runt 40 år sedan den här modellen slutade säljas.
Men ännu är det relativt lätt att hitta originalbestick på begagnatmarknaden, t ex på Tradera.