Författare Ämne: Melodifestivalen……  (läst 7990 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Melodifestivalen……
« skrivet: mån 14 mar 2011 14:40:32 »
Jag tittade på melodifestivalen i lördags. Vilka värdelösa artister det var som framförde låtarna. Det var som en enda lång Italiensk glittershow med stylade klippdockor utan hjärna. Man bara väntade på att dom skulle säga och nu kommer Berlusconi, som äger alla dessa talanglösa  amatörer.

Vår kulturminister var naturligtvis där. Det är sån här ”Berlusconikultur” hon är så förtjust i Lena Adelsohn-Liljeroth. Den är nämligen lönsam. ”Det här var toppen”, sa hon och fortsatte: ”Skulle ni inte vilja ha sån´t här dygnet runt på TV”.  Dansande lättklädda statister, stylade sångare, om de kan sjunga, spelar ingen roll, bara de är vackra. ”Jag vill att när man tänker på Sverige och kultur då skall man se glitter framför ögonen. Jag vill lasera Sverige som smaklöshetens och kitschens förlovade land det ger klirr”, fortsätter vår kulturminister.

Till sist avslutar hon: ”Låt oss hurra för Brolle, han kan ingenting men ändå är han artist och folk betalar för att se honom. Det ger hopp till alla, har ni inget annat ni kan försörja er på så bli artist. Gör som Brolle limma fast en påse sågspån på huvudet, eller om ni är kvinna klä av er, det gör susen.” Jag ser melodifestivalen som en del av arbetslinjen.


Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Melodifestivalen……
« Svar #1 skrivet: mån 14 mar 2011 17:42:24 »
Inte för att jag är nått fan av melodifestivalen och dess artister musikmässigt men vad kan du själv??Mer änn att klaga på det mesta,försöka få fram sarkasm men misslyckas kapitalt samt att nedvärdera och baktala människor på nätet?

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Melodifestivalen……
« Svar #2 skrivet: mån 14 mar 2011 19:43:01 »
Äsch, Vince, det finns väl ingen anledning att ge sig på Reggis som ju uppenbart är en lysande krönikör/humorist och hårddragande sanningssägare..

Ang melodifestivalen så kan jag inte annat än hålla med om att det Reggis beskriver stämmer rätt bra
Vad jag förstått så är det Christer Björkman eller vad karln heter...som i princip själv väljer ut de bidrag som Svenska folket sen ska få granska genom att titta på den numera till synes ändlösa och genomkommersiella processen.

Det finner jag mycket bizzart, att folk ska rösta på hans favorithangarounds som naturligtvis på ett ett eller annat vis vet att slicka uppåt.

Sedan har SVT nyligen börjat sända en massa kring och föreprogram i Barnkanalen!!
Min 5 åriga dotter är naturligtvis fullständigt såld på Eric Saade och Danny mfl efter detta sändningsövergrepp, tack SVT

`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Melodifestivalen……
« Svar #3 skrivet: mån 14 mar 2011 21:41:18 »

Jag vet inte Vince vad du menar men inte var det musik med någon känsla i vi fick se. Det var en enda lång glittershow och inget annat. Vad har det med musik att göra?  Vad jag kan i sammanhanget har inget med det här att göra. Jag är inte och har aldrig utgett mig för att vara artist. 

Sen alla dessa stjärtviftande statister i åtsittande glittriga dresser, jag blir i alla fall trött på den fantasilöshet det speglar.  Jag tycker det tyder bara på en sak. Finns det inget musikaliskt att visa upp så får det bli bensprattel och glitter.

Presentationerna av artisterna var hysteriska, överspända och gapiga. Låtarna enformiga, likartade, mekaniska och framfördes av artister som var precis likadana. Sen att se en kulturminister sitta där med en ballong i handen och vifta gjorde inte saken bättre. Vore jag kulturminister så skulle jag gråta om det här är det bästa Sverige kan visa upp när det gäller musikalisk underhållning.

Tyvärr så är det så att media idag domineras av personer som tycker om den här smörjan, ”glitter åt folket”. Tycker det tyder på publikförakt, det här är vad de klarar av, bensprattel, glitter och gapig entonig sång. Bedrövligt.

Ärligt talat, jag blev chockad över den låga kvalitén och att se hur man helt anammat Berlusconi-TV. Fast värst var det att se den yttersta ansvarige för utveckling av det svenska kulturlivet sitta där med ballongen. 

Gila

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 313
    • Visa profil
SV: Melodifestivalen……
« Svar #4 skrivet: tis 15 mar 2011 21:33:56 »
Förstår inte varför du inte tryckte på off knappen om det var så dåligt... ;)
« Senast ändrad: ons 16 mar 2011 22:57:32 av Gila »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Melodifestivalen……
« Svar #5 skrivet: ons 16 mar 2011 19:39:57 »
Det är ju så som melodifestivalen är. Vill man höra musik av högre kvalitet så finns det andra program. Var sak har sin plats.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Melodifestivalen……
« Svar #6 skrivet: mån 21 mar 2011 22:33:12 »
Äsch, Vince, det finns väl ingen anledning att ge sig på Reggis som ju uppenbart är en lysande krönikör/humorist och hårddragande sanningssägare..

Ang melodifestivalen så kan jag inte annat än hålla med om att det Reggis beskriver stämmer rätt bra
Vad jag förstått så är det Christer Björkman eller vad karln heter...som i princip själv väljer ut de bidrag som Svenska folket sen ska få granska genom att titta på den numera till synes ändlösa och genomkommersiella processen.

Det finner jag mycket bizzart, att folk ska rösta på hans favorithangarounds som naturligtvis på ett ett eller annat vis vet att slicka uppåt.

Sedan har SVT nyligen börjat sända en massa kring och föreprogram i Barnkanalen!!
Min 5 åriga dotter är naturligtvis fullständigt såld på Eric Saade och Danny mfl efter detta sändningsövergrepp, tack SVT

Tycker det finns alla anleding att "ge sig på" reggis som du uttrycker det då reggis ger sig på allt och alla helt skrupelfritt.
I den frågan har vi väll extremt delade åsikter,jag tycker inte påhopp och allmänt nedlåtande ton i de flesta av Reggis inlägg här i fria diskussioner är nått lysande exempel på varesig humor,krönike skrivande eller något som helst sanningssägande.
Att följa och rösta i melodifestivalen är ju fullt frivilligt,och att han Björkman styr och ställer arrangemanget med järnhand är väll knappast nån hemlighet så folk som röstar är förmodligen medvetna om det också,jag vet inte hur tittarsiffrorna är men har hört siffror på 3,5 miljoner tittare och att alla dom skulle va så allmänt korkade att dom inte förstår detta finner jag högst osannolikt.
Att sedan sätta sig och titta på detta spektakel känns mest som en ursäkt för att få häva ur sig så mycket negativ skit man bara kan.


Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Melodifestivalen……
« Svar #7 skrivet: mån 21 mar 2011 22:42:33 »

Jag vet inte Vince vad du menar men inte var det musik med någon känsla i vi fick se. Det var en enda lång glittershow och inget annat. Vad har det med musik att göra?  Vad jag kan i sammanhanget har inget med det här att göra. Jag är inte och har aldrig utgett mig för att vara artist. 

Sen alla dessa stjärtviftande statister i åtsittande glittriga dresser, jag blir i alla fall trött på den fantasilöshet det speglar.  Jag tycker det tyder bara på en sak. Finns det inget musikaliskt att visa upp så får det bli bensprattel och glitter.

Presentationerna av artisterna var hysteriska, överspända och gapiga. Låtarna enformiga, likartade, mekaniska och framfördes av artister som var precis likadana. Sen att se en kulturminister sitta där med en ballong i handen och vifta gjorde inte saken bättre. Vore jag kulturminister så skulle jag gråta om det här är det bästa Sverige kan visa upp när det gäller musikalisk underhållning.

Tyvärr så är det så att media idag domineras av personer som tycker om den här smörjan, ”glitter åt folket”. Tycker det tyder på publikförakt, det här är vad de klarar av, bensprattel, glitter och gapig entonig sång. Bedrövligt.

Ärligt talat, jag blev chockad över den låga kvalitén och att se hur man helt anammat Berlusconi-TV. Fast värst var det att se den yttersta ansvarige för utveckling av det svenska kulturlivet sitta där med ballongen.

Du kanske borde acceptera att allmänheten faktiskt tycker om den där smörjan och komma ner från dina höga hästar,hur kan du se ner och håna andra människors smak och tyckande?Jag tycker bara det är lågt.
Jag gillar inte melodifestivalen men inte trycker jag upp det i ansiktet på folk och spry galla om det.
Glittershow och musik har väll hört ihop hur länge som helst,många artister har alltid varit pråliga men dom klassas minsann som musik ändå,vart är det vill komma Reggis??
Handlar detta bara om att du vill att resten av världen ska veta vad du tycker eller vad vill du åstadkomma??Maila SVT och klaga istället,,jag tror inte odm läser på retroforum.


Att din defenition på musik med känsla inte är samma sak som människor som gillar den här typen av musik betyder inte att den är dålig eller att du har rätt och dom fel.
Att det är musik som spelas i melodifestivalen är ju ingen diskussion om,sen att det är en lite mer lättsam musik änn djup är en annan sak,eller att den inte stämmer in på din defenition av musik har ju inte med saken att göra egentligen.Sån här musik ÄR melodifestivalen,vad förväntar du dig??

Det kanske är tur att vi inte har dig som kulturminister,tänk vad tråkigt och negativt allt skulle vara då,vi får bara ta dela av Reggis musiksmak och det som du tycker är passande.
Och att du använder ordet publikförakt,det är inte bara DU ensamn som är publiken,det är trots ett par miljoner till som kollar och tro det eller ej,en hel del av dom gillar det faktiskt,vart är publikföraktet?
Melodifestivalen är mainstream och kommer alldrig ha alternativ musik det är bara att inse,och även om det skulle komma med nåpn musik som du gillar så tror jag nog fan du skulle skriva nått negativt om det också för då är inte det bra.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Melodifestivalen……
« Svar #8 skrivet: tis 22 mar 2011 11:04:18 »
Jag tror inte det är frågan om att sitta på några höga hästar, även om det inte var jag som fick uppmaningen att komma ned från en sådan.

För min del så handlar det om att det är en väldigt trist utveckling av kulturen, en utarmning som smygs in i folks stugor med nästan enbart kommersiella mål och som dessutom tar utrymme från så mycket annat stora delar av året i televisionen.

`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Melodifestivalen……
« Svar #9 skrivet: tis 22 mar 2011 15:36:56 »
Jag såg bara snabbreprisen av Melodifestivalen, det jag reagerade på var att flera av låtarna var rena plagiat på andra låtar. Det tycker jag är supertrist! Jag gillar själv inte schlager men det var i alla fall roligare förr när det faktist var nya låtar som presenterades. Deet handlar inte om kritik mot dem som tittar på och gillar festivalen, snarare mot låtskrivarna som tycks ha fått soppatorsk. De låtar som presenteras nu är ju inte ens av typen schlager...
En annan sak som känns lite halvtrist är att det idag nästan uteslutande är redan etablerade artister som framför bidragen istället för att man upptäcker nya stjärnor.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Melodifestivalen……
« Svar #10 skrivet: ons 30 mar 2011 14:25:19 »
Det är inte så mycket att diskutera. Antingen gillar man glittershower eller så gör man det inte. Jag missunnar ingen att se på glittershow men Melodifestival utger sig inte för att vara glittershow utan gör anspråk på att vara något kulturellt.  Det syns väl inte minst på att vår kulturminister besökte evenemanget.

Det jag vänder mig emot är det publikförakt som programmet står för. Att stoppa in ett gäng med minst sagt själlösa artister utan egen profil, stylade i samma form på scen och kalla det festival. Hysteriska presentationer, gapigt och skrikigt, ingen stil alls, uselt. Det vore roligt om i alla fall ett eller två inslag varit lite annorlunda.

Sen kan man naturligtvis låta bli och titta. Jag har inte tittat de senaste åren men bestämde mig för att i år skulle jag se vad det var. Tyvärr så fick jag bara mina fördomar bekräftade.  Det är ju också så att har du inte tittat så kan du ju inte heller kritisera. Skulle alla undvika det de inte tycker om så fick ju ”marknadskrafterna” fritt spelrum och det unnar jag dom inte.