Författare Ämne: De gula Robin Day-stolarna och dess prisutveckling  (läst 8607 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
De gula Robin Day-stolarna och dess prisutveckling
« skrivet: sön 27 mar 2011 13:42:02 »

Förra våren köpte jag fyra stycken  Robin Day-stolar i plast,  med gult tyg. Benställningen var rostig och tyget dammigt och fläckigt. Dock betalade jag bara 50kr per styck. Eftersom de bara blev stående betalade jag min yngre kusin att putsa 3 ställningar för 50kr styck, 1 hade jag putsat själv. Till slut tröttnade jag på dem och de var bara i vägen i lägenheten så jag bestämde mig för att sälja tre av dem. Kvarteret mina föräldrar bor i hade loppis och jag sålde dem där till några gubbar för 500kr. Eftersom jag följer Tradera och Blocket ganska noggrant så tänkte jag att de säkert skulle dyka upp där. Mycket riktigt, nu är de ute på annons för 1499kr på Tradera. Plus frakt på 300kr.
En stol har jag fortfarande kvar som skrivbordsstol, men blir antagligen tvungen att sälja den också. Undrar till vilket pris...

http://www.tradera.com/ROBIN-DAY-OVERMAN-60-TAL-3-st-STOLAR-plast-och-gult-tyg-Se--auktion_341174_130351901

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: De gula Robin Day-stolarna och dess prisutveckling
« Svar #1 skrivet: sön 27 mar 2011 15:12:17 »
Så det var dina gamla stolar, jag misstänkte det! Men jag hade för mig att klädseln hade lossnat lite från dina, det står det ju ingenting om i de nya ägarnas annons?

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: De gula Robin Day-stolarna och dess prisutveckling
« Svar #2 skrivet: sön 27 mar 2011 15:59:54 »
Klädseln hade lossnat ja och den är väldigt, väldigt smutsig. Klädseln på min stol har jag tvättat med mattvätt så den är något renare. Hur som helst, är de inte i skick för att betala 1500kr för.
Det syns inte så tydligt att klädseln lossnat, men det är "bubblor" i tyget längst in, längst ned på ryggstödet.

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: De gula Robin Day-stolarna och dess prisutveckling
« Svar #3 skrivet: sön 27 mar 2011 17:12:12 »
Hur putsar man lättast upp benställningarna?....jag har 5 st Super Kilta av Olli Mannerma som jag inte har plats för, tänkte putsa upp dom och sälja dom...Undrar vad man kan få för dom...det är 3 st blå, 1 ljusbrun, 1 mörkbrun, alla i skapligt skick, förutom lite rostfläckar på benen då.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: De gula Robin Day-stolarna och dess prisutveckling
« Svar #4 skrivet: sön 27 mar 2011 20:55:08 »
Autosol kromglans. Finns på närmsta mack eller verkstad. Benställningarna till mina stolar var helt täckt i rost, men slipmedlet i Autosol tar bort allt.

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: De gula Robin Day-stolarna och dess prisutveckling
« Svar #5 skrivet: mån 28 mar 2011 21:08:27 »
Autosol kromglans. Finns på närmsta mack eller verkstad. Benställningarna till mina stolar var helt täckt i rost, men slipmedlet i Autosol tar bort allt.

Tänk på at autosol som sagt är ett slip polermedel och man repar lätt krom med det,jag hadde använt annan kromputs för att få upp glans,finns bättre alternativ änn autosol.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: De gula Robin Day-stolarna och dess prisutveckling
« Svar #6 skrivet: tis 7 jun 2011 16:04:38 »
Marknaden får bestämma pris på den sista stolen, än så länge 11kr - inte så illa!  :)

http://www.tradera.com/Robin-Day-for-Overman-stol-60-tal-plast-auktion_341174_134480084

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: De gula Robin Day-stolarna och dess prisutveckling
« Svar #7 skrivet: mån 13 jun 2011 08:08:31 »
Tyvärr gick mycket bland mina auktioner alldeles för billigt, men det var väl för fint väder.
Stolen kan jag dock inte säga att jag är missnöjd med...

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: De gula Robin Day-stolarna och dess prisutveckling
« Svar #8 skrivet: mån 13 jun 2011 10:00:23 »
Ett tips till dig. Karmstolen du har ute nu på försäljning är tillverkad av Ulferts Tibro. Jag har två likadana, tom. samma klädsel och de är märkta med etikett.

/ K.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: De gula Robin Day-stolarna och dess prisutveckling
« Svar #9 skrivet: mån 13 jun 2011 10:57:24 »
Du tänker på den i grön klädsel? Wow, ursprunget på den har jag ju letat efter hur länge som helst. Tack!

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: De gula Robin Day-stolarna och dess prisutveckling
« Svar #10 skrivet: mån 13 jun 2011 16:49:25 »
Ja, karmstolar i teak utan märkning kan man leta ihjäl sig på. Been there, done that, typ. Det finns ju dessutom en del att välja mellan också och alla har kopierat av alla.