Författare Ämne: Putsa upp skaften på Focus DeLuxe?  (läst 5641 gånger)

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
Putsa upp skaften på Focus DeLuxe?
« skrivet: ons 30 mar 2011 18:32:00 »
Är det någon som har försökt att putsa upp skaften på besticken? De lär ju vara gjorda i nylon och tittar man noga på dem så ser det ut som om varje skaft är handslipat till rätt form efter monteringen.
Jag undrar om någon har försökt putsa upp dem lite lätt för att få bort mindre repor och andra märken.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Putsa upp skaften på Focus DeLuxe?
« Svar #1 skrivet: tor 31 mar 2011 10:21:27 »
Har aldrig testat men fick för mig nu att det kanske skulle funka med smärgelduk? Ge dig nu inte på att prova på ett fint exemplar, testa bara om du har något som ändå är sabb  :)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Putsa upp skaften på Focus DeLuxe?
« Svar #2 skrivet: lör 2 apr 2011 09:25:26 »
Vet inte vad du menar med smärgelduk Wanja, men i min värld är det ganska grovt. Jag skulle satsa på våtslippapper med en kornstorlek på 500 om det är riktigt dåligt och kanske runt 1500-2000 för uppfräschning. Någon form av polervax/rubbing kan nog också funka och ge en lite skyddande yta.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Putsa upp skaften på Focus DeLuxe?
« Svar #3 skrivet: lör 2 apr 2011 10:33:24 »
Ja du, jag har inte använt någon sedan träslöjden för sisådär en 20-25 år sedan  ;D Men visst finns även smärgelduk i olika grovlekar?

edit 10:55
Nja, jag kollade lite snabbt nu och den finaste smärgelduken tycks vara 400. Nog ingen bra idé då, jag fick bara infallet från början för att jag tyckte att det verkade smidigt med smärgelduk som ju är lite mer följsamt än sandpapper. Testa brodertucks tips istället :)
« Senast ändrad: lör 2 apr 2011 10:56:16 av Wanja »

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Putsa upp skaften på Focus DeLuxe?
« Svar #4 skrivet: lör 2 apr 2011 16:13:23 »
Jan provade med en lumpskiva på en bänkslipmaskin. Skaftet blev faktiskt märkbart blankare, och därmed mer djup i färgen, men repor o.dyl. försvann inte.
Med lite slippasta på lumpskivan skulle det nog kunna bli bra resultat. Någon sådan hade jag dock inte hemma. Borde skaffas.