Författare Ämne: Tavlor/teckningar av Kurt Karlsson men vem var han?  (läst 10854 gånger)

cassy88

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Tavlor/teckningar av Kurt Karlsson men vem var han?
« skrivet: ons 6 apr 2011 13:34:39 »
Hej,

Jag har en liten fråga eller snarare undran kanske. Jag har 4 ritade blyertstavlor av en konstnär vid namn Kurt Karlsson, alla tavlorna är daterade med årtalet 1973.  Tavlorna föreställer Nr:1. en fiske båt som lagt till vid en brygga på tavlan står det (förutom signaturen och årtalet) bohuslän. Nr:2. en eka som ligger i en liten hamn eller likande med sjöbodar på tavlan står det (förutom signaturen och årtalet) södra Bohuslän, Nr:3.En stenbro med en liten å som flyter under på tavlan tror jag att det står (förutom signaturen och årtalet) Jored gamla bro, Nr:4. Är det några ekor som ligger fastknutna i en liten hamn eller likande med sjöbodar på tavlan står det (förutom signaturen och årtalet) Norra bohuslän.

De jag undrar är vem Kurt Karlsson var eller är? Har inte hittat något om honom på nätet och tycker att dessa tavlorna är fruktansvärt fina och skulle vilja ha fler.. Om det nu finns fler? Är tacksam för all hjälp jag kan få..
[/b][/i]

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Tavlor/teckningar av Kurt Karlsson men vem var han?
« Svar #1 skrivet: ons 6 apr 2011 17:28:00 »
Hej och välkommen till forumet :)
Det låter som någon lokal konstnär, kanske någon som kommer från Bohuslän känner igen tavlorna om du lägger in bilder?

cassy88

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Tavlor/teckningar av Kurt Karlsson men vem var han?
« Svar #2 skrivet: tor 7 apr 2011 08:55:55 »
Hej, okej ja de trodde jag faktiskt oxå att de skulle vara en lokal konstnär. Hade varit jätte trevligt att få reda på lite om konstnären och som sagt och om det finns fler tavlor, skulle nog kunna ha hur många som helst  ;) . Håller just nu på och fixar till ramar till dom då jag tycker dom borde ha riktiga ramar iaf. Men här kommer bilder på tavlorna hoppas att dom syns ordentligt fick minska ner storleken radikalt...

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Tavlor/teckningar av Kurt Karlsson men vem var han?
« Svar #3 skrivet: tor 7 apr 2011 18:34:25 »
Numret på fiskebåten k a n vara en ledtråd till var motivet är taget  :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

cassy88

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Tavlor/teckningar av Kurt Karlsson men vem var han?
« Svar #4 skrivet: tor 7 apr 2011 20:08:44 »
Hej, tack för tipset men hittar inget om detta..Eller det kanske är jag som letar helt fel??

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Tavlor/teckningar av Kurt Karlsson men vem var han?
« Svar #5 skrivet: tor 7 apr 2011 21:00:29 »
Numret på fiskebåten k a n vara en ledtråd till var motivet är taget  :)

Strömstad?

vicilondon

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Tavlor/teckningar av Kurt Karlsson men vem var han?
« Svar #6 skrivet: sön 4 sep 2011 18:10:04 »
Hej cassy88!

Kurt Karlsson är min morfar, som idag är 84 år gammal. Han kommer fron, och bor fortfarande i, Hamburgsund. Han har under årens lopp målat och tecknat väldigt många olika motiv, dock mestadels havsinspirerade. Han har sålt ganska många tavlor och teckningar under årens lopp, och jag har sett hans verk på vitt skilda platser i landet. Förutom att måla fiskebåtar, målar han just nu även fantastiskt vackra fjällandskap.

Teckningarna du pratar om tillhör en serie han tecknade under 70-talet. Mina favoriter är bron, som du har samt en annan, som han målat av ett stort hängträd. Vad kul att du tycker om dem, det ska jag hälsa honom! Om du fortfarande är intresserad av fler är det inte alldeles omöjligt att han har några kvar, jag frågar honom gärna om du vill?