Författare Ämne: Gardinstuv rutor och ovaler i grönt, någon som känner igen?  (läst 7655 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Gardinstuv rutor och ovaler i grönt, någon som känner igen?
« skrivet: mån 11 apr 2011 02:31:33 »
Jag fick äntligen tummen ur och sydde upp nya köksgardiner av en stuv jag köpt för länge sedan, är det någon som känner igen mönstret?

Bifogar också bild på min fula skarvning med snedslåband (som legat så länge i en låda att de är retro nästan...7.90 kostade de nån gång i tiden)  Men i poängen här är väl att ta en titt på den vävningen, jag har inte sett sådan förut, att man kapar tråden så. Vad heter metoden? (är det jag som är helt obildad?)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Gardinstuv rutor och ovaler i grönt, någon som känner igen?
« Svar #1 skrivet: mån 11 apr 2011 12:15:36 »
Jag har ingen aning om vad detta är på svenska, men kanske kan du ta reda på det? :)
RiPsi
on vakopintainen kangas, vaot saattavat olla kankaan poikki- tai pituussuunnassa.
ripsin sidos on 2-vartinen.
Vakoomaisuus on saatu aikaan kutomalla monta kude- (tai loimi)lankaa samaan vireeseen.
Ripsejä valmistetaan villasta, raionsilkistä, raionvillasta ja puuvillasta.
Niitä käytetään naisten puku- ja takkikankaiksi.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gardinstuv rutor och ovaler i grönt, någon som känner igen?
« Svar #2 skrivet: mån 11 apr 2011 14:03:26 »
Sån tur att jag förstår :)  jag kikade på wikipedia i natt redan på "tyg" och hittade den svenska motsvarigheten

Citera
Rips är en tuskaft som i högsta grad är en vävteknik med varpeffekt. I själva verket döljs i stort sett hela inslaget av varpen. Men det innebär också att varpflätan innehåller extremt många trådar att varpa, förskeda, solva, skeda och knyta fram.

Rips vävs med två slags inslag som regel, ett mycket grovt och ett mycket tunt. Det är genom det tunna inslaget som mönstret "byter plats" i tyget.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rips

Det är bara det att där byter färgerna plats på undersidan det gör det inte på stuvbiten som nu är gardiner. Någon färg följer med i hela tyget men vissa delar klipps trådarna av på som synes.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Gardinstuv rutor och ovaler i grönt, någon som känner igen?
« Svar #3 skrivet: mån 11 apr 2011 22:14:59 »
Ser ut som det skulle kunna vara ifrån Marks PelleVävare, tycker jag känner igen det ifrån nå tygprover som jag har... www.ludvigsvensson.com ser inte ut att finnas i produktion längre.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gardinstuv rutor och ovaler i grönt, någon som känner igen?
« Svar #4 skrivet: lör 16 apr 2011 13:48:01 »
Tack! Jag hade missat detta svar. Det ser ut att vara fullt möjligt att det är markspelle. Flera av deras gardiner finns just i denna färgskala.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se