Författare Ämne: Matställe på Kungsgatan (Sth) 1959?  (läst 5530 gånger)

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
Matställe på Kungsgatan (Sth) 1959?
« skrivet: ons 13 apr 2011 18:58:40 »
För ett bokprojekt skulle jag behöva ha tips om ett lunchmatställe på eller i närheten av Kungsgatan i Stockholm, som existerade 1959. Någon som vet något eller har några tips om var jag ska leta? Det kan alltså vara vilket ställe som helst, det är inte något särskilt jag är ute efter.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Matställe på Kungsgatan (Sth) 1959?
« Svar #1 skrivet: ons 13 apr 2011 19:21:43 »
Café Kungstornet fanns då, sen vad de serverade vet jag inte. Inredningen kom till stor del från Westbergs Möbler, delar finns kvar fortfarande (eller fanns i alla fall när jag var där senast vilket i och för sig var c:a 15 år sedan). Kolla med dem!

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Matställe på Kungsgatan (Sth) 1959?
« Svar #2 skrivet: ons 13 apr 2011 20:02:57 »
Café Kungstornet fanns då, sen vad de serverade vet jag inte. Inredningen kom till stor del från Westbergs Möbler, delar finns kvar fortfarande (eller fanns i alla fall när jag var där senast vilket i och för sig var c:a 15 år sedan). Kolla med dem!

Tack för tipset. Jag var medveten om dem men jag har en känsla av att caféer inte serverade lagad mat på den tiden. Jag får försöka höra med dem om jag inte hittar något annat. Jag har till exempel inte lyckats få fram om Tempo på Kungsgatan hade någon barservering. Vad jag minns brukade det finnas på Tempo-varuhusen men Google ger överraskande lite träffar på det.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Matställe på Kungsgatan (Sth) 1959?
« Svar #3 skrivet: ons 13 apr 2011 22:28:45 »
Ambassadeur fanns- och finns- på den adressen. Inriktningen ngt annorlunda nu. PUB på Hötorget ståtade med egen matsal där det fanns både lunch och a la carte. Det som är Tempo idag var Epa då och där fanns Epabaren, med korv och pommes frites.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Matställe på Kungsgatan (Sth) 1959?
« Svar #4 skrivet: tor 14 apr 2011 07:41:20 »
Ambassadeur fanns- och finns- på den adressen. Inriktningen ngt annorlunda nu. PUB på Hötorget ståtade med egen matsal där det fanns både lunch och a la carte. Det som är Tempo idag var Epa då och där fanns Epabaren, med korv och pommes frites.

Tack för tipsen. PUB är ett bra alternativ. Däremot stämmer det väl inte att Tempo på Hötorget var EPA? Jag har ett foto från 1964 och då står det klart och tydligt Tempo på fasaden. Det fanns däremot ett EPA på Styckjunkargatan, som inte ligger långt från Stureplan. Där handlade jag i tidiga tonåren. Enligt en annan tråd i detta eminenta forum (tack JJ) ska det ha funnits en EPA-baren på Drottninggatan 53, så det skulle kunna vara ett bra alternativ.
« Senast ändrad: tor 14 apr 2011 08:14:19 av Lampedusa »

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Matställe på Kungsgatan (Sth) 1959?
« Svar #5 skrivet: ons 20 apr 2011 19:49:25 »
Nej, jag blandar ihop det där med Epa och Tempo. Det var andra sidan, på Klarabergsgatan, det var Epa och sedermera Kvickly( KF- stormarknad) i botten på femte Hötorgsskrapan.
Däremot fanns det ganska länge en restaurang som hette SHT där idag McDonalds finns.Jämna sidan nånstans runt nr 50? Hittade en bild och det fanns även en separat pub- avdelning.
« Senast ändrad: sön 1 maj 2011 14:04:25 av Nastamuumio »