Hus och hem > Textilier

Gardinupphängning

(1/3) > >>

hsd:
Hur hängdes gardinerna upp förr  ???
det fanns ju olika former av träramar men hur satt dessa med gardinerna
kanske har någon en bild eller en länk

ada:
Gissar att du tänker på sk kornischer som fanns allt från släta funkis till utsirade antik. Den senare sorten finns att köpa ännu. (jag har förstås inte sett alla sorter som finns till salu idag, men i en medelmåttig gardinaffär finns inte så mycket i kornischväg)

I dem finns det skåror eller skenor där det löper krokodilklämmor som sitter i kulor eller hjul, så man kan fästa gardinerna ganska enkelt. Krokodilklämmor med hjul finns at köpa där andra gardintillbehör finns

hsd:
Jag tänker på den tidigare varianten innan de utfrästa skårornas tid
Modellen med träkulor och klämmor hade säkert någon förebild så att säga

Lampedusa:

--- Citat från: hsd skrivet lör 16 apr 2011 15:06:41 ---Jag tänker på den tidigare varianten innan de utfrästa skårornas tid
Modellen med träkulor och klämmor hade säkert någon förebild så att säga

--- Slut citat ---

Det fanns en variant med träkulor och en ring som man sydde fast i gardinen, om jag inte minns fel. Jag lekte med mammas förråd av sånt här när jag var liten. De med hjul var förstås favoriten...

hsd:
Läget är så att vi har fått tag på ett par gamla träramar i rätt längd och utseende, men  vi kommer inte på hur gardinen har hängt, fästöglor för upphängning av ramen finns men hur gardinen har varit fäst kommer vi inte fram till.
Vi har även en modell, sk. kornisch, som  har den utfrästa skåran för träkulor med klämma och det är ju inga konstigheter.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion