Författare Ämne: Ingmans Keramik  (läst 9209 gånger)

kremlan4

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Ingmans Keramik
« skrivet: ons 4 maj 2011 16:23:04 »
Jag har hittat en liten brun keramikvas i mina gömmor som är signerad Ingmans Keramik 701. Någon som känner till denna konstnär?
kremlan4

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Ingmans Keramik
« Svar #1 skrivet: ons 4 maj 2011 17:17:39 »
Säker på att det står Ingmans och inte Tilgmans? Lägg in bilder på vasen och märkningen om du har möjlighet!

kremlan4

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Ingmans Keramik
« Svar #2 skrivet: tis 10 maj 2011 20:14:19 »
Du har alldeles rätt - den otydliga stämpeln säger att det är Tilgmans keramik. Dessutom skrev jag fel, det är en skål (inte en vas). Till råga på allt har jag hittat en likadan skål på second hand idag - vilken tillfällighet! Är det något värde i keramiken från Tilgmans? Tack för hjälpen!
Hälsar Mirja
kremlan4

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Ingmans Keramik
« Svar #3 skrivet: tis 10 maj 2011 23:15:12 »
Så lite så :) Jag förstod det när jag sökte på Ingmans och bara hittade en skål från Tilgmans, med andra ord inte bara du som feltolkat stämpeln!
När det gäller värde så går det inte att säga något utan bild. Är skålen bara brun så är det nog inget större värde, däremot finns ett större intresse för Tilgmanföremål som är häftigt dekorerade av t.ex. Marian Zawadski samt bordslampor. Lägg in en bild så att vi får se vad det är du hittat :)

kremlan4

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Ingmans Keramik
« Svar #4 skrivet: ons 11 maj 2011 22:03:04 »
Tack Vanja!
Men nu tror jag att det spökar - hittade idag en exakt likadan skål som jag har. Den har förmodligen tillverkats i många ex. Se:
http://www.tradera.com/TILGMAN-rund-SKAL-invandigt-glaserad-nr-701-stamplad-auktion_201115_132734163
Hur kan man se att designern är just Marian Zawadski?
Det finns en hel del Tilgmans på Tradera har jag sett nu - många dekorerade vaser. En ny värld har öppnats för mig tack vare din goda intuition, Vanja. Jag har t o m fattat tycke för min fula skål som legat och skräpat i källaren i åratal. Jag tror jag måste lära mig lite om keramik - det verkar intressant ;)!
Hälsar Mirja
kremlan4