Författare Ämne: Ursprungsfråga Böjträfåtölj  (läst 3706 gånger)

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
Ursprungsfråga Böjträfåtölj
« skrivet: fre 6 maj 2011 00:11:41 »
Hej.

Har en karmstol eller fåtölj i böjträ som jag mycket gärna skulle vilja ta reda på mer om.
Hittar den på nätet, men den benämns aldrig med ursprung. Tillverkare och designern bakom skulle man ju gärna vilja ha reda på.

En precis likadan ligger just nu ute på bukowskismarket:

https://www.bukowskismarket.com/items/238442-fatolj-sverige-1940-tal

Någon som kan sin böjträmöbelhistoria?

Tacksam för funderingar.

Den är för övrigt mycket skön att sitta i men konstruktionen är känns lite klen. Min måste limmas om helt.

Mvh. K.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Ursprungsfråga Böjträfåtölj
« Svar #1 skrivet: lör 7 maj 2011 11:59:39 »
Här benämns en gungstol med liknande formspråk (åtminstone i underrede och sadelgjord) som Yngve Ekström och ESE möbler. Men så finns det en annan auktion med en likadan gungstol som benämns som "möjligen Yngve Ekström". Kanske inte hjälper dig något, men ESE möbler kanske kan vara något att gå på?

https://www.bukowskismarket.com/items/125107-gungstol-yngve-ekstrom-ese-mobler-1940-tal

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Ursprungsfråga Böjträfåtölj
« Svar #3 skrivet: lör 7 maj 2011 15:07:34 »
Benställningen skiljer ju rätt kraftigt. Visst finns det likheter med Yngves stolar men även med G A Berg. Det fanns ju några stycken som arbetade i böjträ.

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Ursprungsfråga Böjträfåtölj
« Svar #4 skrivet: sön 8 maj 2011 21:47:55 »
Hej och tack för svaren.

Ja, benstäningen och sadelgjorden påminner om min. Men det är en svår nöt att knäcka det där.
Jag gissar på att stolen är ganska tidig, dvs. innan 1955 i alla fall. Formspråket talar för det och även skruvarna som använts.
Jag har tyvärr inte äldre formtidningar än 1955, men där kanske det hade gått att hitta nåt. Jag får leta vidare.