Författare Ämne: Ekstol från 60-talet(?), modell likn Kofoed-Larsen-stol. Vet ngn tillverkaren?  (läst 4349 gånger)

Maxa

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Jag har fyra ekstolar från 60-talet(?) som liknar "Roxy Klassik" av Kofoed-Larsen. Någon som känner igen dessa och vet tillverkaren?

Tack på förhand!

Mvh,
Maria
« Senast ändrad: mån 9 maj 2011 22:09:51 av Maxa »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Hej och välkommen till forumet :)
Jag har inte hunnit kika efter din stol ännu men måste bara kolla varifrån du fått namnet "Roxy Klassik". Är det möjligtvis så att du sett den säljas på nätet av den danska butiken "Roxy Klassik"? Jag känner nämligen inte igen det som namn på någon av Kofod-Larsens stolar.

Maxa

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Så kan det nog vara. Jag har sett stolen flera gånger i samband med Roxy Klassik, så jag trodde det var namnet på stolen.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Jag kastar in en bild på en annan liknande stolsmodell, Reno av Bertil Fridhagen, från min gamla bildbank, bilden är från en gammal Bruun-Rasmussenauktion

Bidrar inte till lösningen direkt, men i alla fall intressant tycker jag, det är snyggt med den höga ryggen med många spjälor på tvären
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Här är en stol som tillskrivs Kofod-Larsen med liknande utseende, fast i karmstolsutförande:
http://www.deconet.com/decopedia/object/43219/Armchair_by_Ib_Kofod-Larsen

Maxa

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Tack för svaren!

Stolen liknar ju iofs en Kofoed, men den smalnar av mer uppåt och spjälorna är dessutom böjda uppåt.

En av stolarna är helt sönder i ryggen sen ett barn gungade på den och välte, så det är egentligen därför jag undrar för jag vill gärna ersätta denna stol.

Har ni nga tips på var man kan söka?

Mvh!