Författare Ämne: Ännu en medlem i Intelligens- och Empatiföreningen  (läst 3734 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Ännu en medlem i Intelligens- och Empatiföreningen
« skrivet: tor 12 maj 2011 15:17:33 »
Alla minns väl vilka fina uttalanden Maudan har lyckats komma med. Eller när Husmark gjorde en Maudan i mars 2010 och tyckte att de som blir utförsäkrade kunde söka socialbidrag istället för att vara sjukskrivna. Nu sällar sig även Torbjörn Rosdahl till denna intelligensreserv och visar att han minsann också kan prata och låta bli att tänka samtidigt.
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_stockholm?title=rosdahl_har_du_inte_rad_med_sl-kort_-_sok_socialbidrag&videoid=1639176&utm_medium=sharing&utm_source=facebook&utm_campaign=tv4play.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Ännu en medlem i Intelligens- och Empatiföreningen
« Svar #1 skrivet: tor 19 maj 2011 10:29:00 »
Ja det uttalandet visar bara på hur långt från vanligt folk personen befinner sig. Han träffar aldrig studerande som lever på studielån eller ensamförsörjande mammor med småbarn. Nej i Rosdahls närmaste omgivning finns det inga med små portmonnäer.

Sen var det intressant att se vad hans chips kostade. Torbjörn Rosdahl köper nog sina chips på krogen. Fast han är bara ytterligare ett exempel på den här instrumentella människosyn som blir allt vanligare bland framför allt Moderata politiker.

Medborgarna, vilka oftast tituleras väljare av den här typen av personer, betraktas som saker som finns till för att dessa personer skall ha någon form av sysselsättning.  När dessa ”väljare” inte beter sig underdånigt och applåderar blir de störda. Personerna ser nämligen samhället som ett stort pussel. Vid protester så uppstår det en pusselbit som inte passar in, tvii. Det kan i värsta fall leda till att store delar eller i värsta fall hela pusslet får läggas om. Det är därför det aldrig går att få dem att ändra sig då de upplever en känsla av att hela pusslet då håller på att ramla samman. Glöm inte att deras uppfattning är att du och alla andra finns till för hans skull, inte tvärt om.

Socialt missanpassade personer med den här instrumentella människosynen kallas psykopater. Vad kalla socialt anpassade personer med samma läggning?

Det senaste exemplet är IMF-chefen som våldförde sig på en städerska. Det är exakt samma människosyn bakom det. Jag är ju kåt för faan och här kommer det en städerska, vilken tur. Människor är till för att utnyttjas.

Tycker Bertolt Brechts Tolvskillingsopera på ett utmärkt sätt skildrar detta samhälle där alla ser på varandra som någon man kan utnyttja. Den är idag aktuellare än någonsin.

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Ännu en medlem i Intelligens- och Empatiföreningen
« Svar #2 skrivet: ons 25 maj 2011 23:08:32 »

Socialt missanpassade personer med den här instrumentella människosynen kallas psykopater. Vad kalla socialt anpassade personer med samma läggning?


Jag har svaret på den frågan. De kallas moderata politiker.