Författare Ämne: Veckans konstnär v.1-Marianne Sterner  (läst 4344 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Veckans konstnär v.1-Marianne Sterner
« skrivet: ons 2 jan 2008 19:36:55 »
Jag fick till slut skickat ut en förfrågan om jag fick lov att presentera konstnärer såsom jag antytt tidigare, Marianne Sterner var först att svara och jag blev glad för jag får visa upp hennes verk, hon är ansluten till BUS så missbruka inte bilderna, det blir kostsamt :) Jag har alltså hennes tillstånd.

Hon är inte bara en duktig och välrenommerad konstnär, utan också en person jag tycker om, inte bara för att hon lånade ut sina startkablar till mej, när min gamla bil inte startade efter jag varit hos henne och stannade till vid Konsthallen i Gerlesborg för att se Georg Suttners retrospektiv...

Ja hon bor där i ett gammalt bohusländskt hus där övervåningen är atelje, jag var där och pratade om och fotograferade lite till hemsidan www.mariannesterner.se

Hon är aktuell just nu i Bohusgalleriets julutställning (medlemsutställning) som pågår till den 9e, och Bohussalongen där hon är juryutvald med tre verk, jag får gå dit och kolla innan det slutar den 13e, kan ha de utvalda verken på bild vem vet.

På Bohusläns Museum hänger också denna som jag fick lov att fotografera, lyckade starta ett larm tror jag fast jag inte rörde nåt? (kan varit jackan jag slängde av mej som kom åt nåt kom jag på efteråt)

Marianne är fascinerad av fenomenet hällkar, ni vet såna där runda fördjupningar som inlandsisen skapat och denna tycker jag mej se är vattenfylld och har snygga speglingar i vattenytan, skitbra helt enkelt, ibland är det roligt att jobba! Det fanns en bild av den innan den var färdig som jag scannade, det är ganska intressant att se hur det förändras undar arbetets gång:


Det där med vattenspegling ser man kanske tydligast i denna:

Fler hällkar på hemsidan! www.mariannesterner.se

Nästa inlägg lite andra motiv!
« Senast ändrad: mån 7 jan 2008 18:53:30 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Marianne Sterner
« Svar #1 skrivet: ons 2 jan 2008 20:20:14 »
Det finns mer figurativa verk också, t ex skisserna som gick på konstauktionen jag nämnt

dessa gillar jag särskilt och

och detta par:


mycket fina små akvareller gick också åt:


och här en litografi


som bonus en lito som inte ligger ute på hemsidan just nu


Nu undrar jag förstås om det är svårt att ta till sej sån här konst? Jag har mitt sätt att se på det, fastnar för vissa saker, sen ser andra storheten i skapandet, Arne Isacsson som grundade Gerlesborgsskolan fick ett konstverk av Marianne på sin 90-årsdag förra våren och blev väldigt glad, känns om hon är förankrad i high places, statens konstråd t ex, läs cv:n http://www.mariannesterner.se/cv.htm
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Marianne Sterner
« Svar #2 skrivet: ons 2 jan 2008 21:18:02 »
Tack för att du tar dig tid och visar hennes bilder här! Jag kan se på krokibilderna att det är snabba sådana - kanske enminutare eller mindre. Jag gick en kurs i krokiteckning för några år sedan och det var mycket lärorikt och nyttigt. Jag kan visa den teckning som jag gjorde och som jag gillar bäst om så önskas.