Författare Ämne: Hans J. Wegner GE 236  (läst 3634 gånger)

Enso

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hans J. Wegner GE 236
« skrivet: tor 26 maj 2011 12:01:25 »
Jag har blivit lite kär i Wegners tresitsiga soffa GE 236, men tycker det är väldigt svårt att veta vad som är rimligt att ge för en. Jag har sett priser mellan 4.000:- och 32.000:- och jag kan inte riktigt avgöra vad som kan berättiga sådana stora prisskillnader. Jag tänkte att ni kunniga personer kanske skulle kunna hjälpa mig. Jag har sett att vad jag antar är senare produktioner av soffan är märkta med klisterlapp istället för de tidigare brännmärkningarna, frågan är hur nyproducerade de är och hur det påverkar värderingen.

Tack så mycket på förhand!

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Hans J. Wegner GE 236
« Svar #1 skrivet: ons 1 jun 2011 12:27:37 »
Hej!

Genrellt sett så finns några kriterier som avgör priset på designmöbler. de är utan rangordning:

1. Hur tidig produktionen är – ju närmare designåret desto bättre oftast.

2. Skicket – trasig klädsel, trasiga stommar, slitage i forma av repor, sprickor, eller fläckar sänker alltid priset rrejält.

3. Är det originaltillverkaren? Många danska klassiker har tillverkats av fler företag. Det gäller till exempel Wegner och Kjaerholm. Originaltillverkaren är alltid mer intressant.

4. Var de säljs – det blir dyrare att handla hos Buckan än på garageloppis i Flen...
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Hans J. Wegner GE 236
« Svar #2 skrivet: mån 6 jun 2011 21:07:33 »
Det beror väl helt på vad man själv är betala, antingen i tid eller pengar. Har du gott om pengar tycker jag du ska leta upp en i väldigt bra skick och köpa den. Är du som jag, helt vanlig dödlig löntagare så väntar du, letar, åker runt - lägger massor av tid men minimalt med pengar på dina fynd. Det kan ta flera år, men det kan ju vara värt det på sitt sätt. Personligen hade jag nog hellre valt den enklare (men dyrare) vägen...

Enso

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Hans J. Wegner GE 236
« Svar #3 skrivet: ons 8 jun 2011 15:12:19 »
Stort tack för era svar! Nu känns det som att jag kan orientera mig bättre.