Författare Ämne: Figurin GB Austria, av vem?  (läst 3550 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
Figurin GB Austria, av vem?
« skrivet: lör 28 maj 2011 18:15:46 »
Denna figurin köpte jag in för ett tag sedan och tyckte att det borde bli enkelt att hitta tillverkaren då den ju är etikettmärkt. Tji fick jag!
Figuriner med samma etikett påstås av vissa vara av Gudrun Baudisch för Wiener Werkstätte men det känns inte helt troligt om man kikar på de figuriner hon gjorde där. Dessutom tycker jag att det verkar märkligt att de bara skulle vara etikettmärkta på detta sätt och inte märkta med WW.

På etiketten står alltså Made in Austria GB Hand-Made. Jag funderade på om det kunde vara Gemundner men deras etikett ser ju inte ut så. Någon som känner igen etiketten?
« Senast ändrad: sön 29 maj 2011 22:13:44 av Wanja »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Figurin GB Austria, av vem?
« Svar #1 skrivet: sön 29 maj 2011 15:37:24 »
Besvarar min egen fråga :) Auktionsfirman Amanda Addams Auctions i Australien har berättat att det är Gretl Braun (nä, inte hon som var syster till Eva) som använde denna etikett och som har gjort såväl denna figurin som kineserna som brukar attribueras till Baudisch.
Gretl föddes 1922 och startade keramikverkstad 1947 (vilket gör att uppgifterna om att kineserna skulle vara från 1920-talet är helt fel). Hon drev även en verkstad kallad Grete Spiller.
Just denna figurin är gjord runt 1955.