Författare Ämne: Veckans konstnär -Morten Aspegren  (läst 10411 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Veckans konstnär -Morten Aspegren
« skrivet: ons 12 dec 2007 12:17:20 »
I tankarna att skapa kategorin Modern konst, fanns också möjligheten att fråga mina konstnärsbekanta om jag fick presentera dem här
(om inte annat anges är bilderna inlänkade från http://www.bohusgalleriet.se/ -alla rättigheter är clearade då det är jag fotograferat -det mesta- gör hemsidan och har frågat konstnären)
Nu kom jag ihåg att fråga Morten Aspegren medans vi satt och småpratade i lördags. Självporträtt:

Morten är född i Danmark, hamnade i Trollhättan på 80talet tack vare som så ofta: kärleken. Och om jag minns rätt var det 2004 han blev medlem i Bohusgalleriet efter förfrågan, jag frågade om det inte hade varit naturligare att tillhöra någon förening inåt landet men.
Är han då lokal och övrigt ointressant? Nå, han har dugt till Liljevalchs Vårsalong, Stockholm 1999 och 2004 (jag får höra om CVn behöver uppdateras, det kom inte på tal) finns här: http://www.bohusgalleriet.se/medlemmar/html/aspegren.htm

Sen tycker JAG att hans konst är intressant. På konstauktionen tidigare i höst gick denna, här som den är presenterad i profilen, med text under:

Fotot jag tog till auktionen:

Den är riktigt stor och imponerande, Uddevalla kommun vann budgivningen och fick ett maffigt verk för en spottstyver, jag hoppas att den får en plats där många får se den, för den är tacksam att vila ögonen på.
Morten berättade om den att han skapade detta landskap och insåg att det inte var bra som det var, läste tidningen och såg en seriestrip med Rip Kirby, och det satt klockrent att lägga in honom. Temat har återkommit i flera verk, annars menar han att han inte är en pop-konstnär i egentlig mening, "det gör andra så mycket bättre" :
 
Jag fortsätter med andra bilder i nästa inlägg
« Senast ändrad: ons 12 dec 2007 12:22:37 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #1 skrivet: ons 12 dec 2007 12:54:27 »
Som sagt inte direkt popkonstnär, jag fastnade särskilt för "Farsans lösgom" som är så overkligt verklig, ser inte ut som lösgom alls utan verkar vara äkta tänder, ser fuktiga och lagom flammiga ut som riktiga tänder, detta skiner igenom i fotografierna (ev letar jag rätt på en med högre upplösning senare)



Annars är motiven drömska på ett speciellt sätt, som i

Natthärbärge:
Beware of the Dogs:
Koloni:
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Sussi

  • Gäst
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #2 skrivet: ons 12 dec 2007 17:07:53 »
Kul ide med konstnärspresentation!  :) Sussi

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #3 skrivet: ons 12 dec 2007 17:29:00 »
Tack, du får gärna presentera dig själv och din konst också :) (Nytt ämne)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #4 skrivet: ons 12 dec 2007 19:41:41 »
Wow, verkligen duktig, både rent tekniskt och konceptmässigt. Jag gillar det mycket!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #5 skrivet: ons 12 dec 2007 20:34:54 »
"Natthärbärge" är helt i min smak! Den hade gärna fått sitta på min vägg här hemma. Är dessa till salu?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #6 skrivet: ons 12 dec 2007 23:09:15 »
JJ, jag kommer tyvärr inte ihåg om det var några, i så fall vilka, av hans verk som inte gick på auktionen. Jag får fråga honom eller galleriet
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #7 skrivet: tor 13 dec 2007 12:28:17 »
Du behöver inte fråga för min skull. Jag var bara lite nyfiken så ifall du visste det.

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #8 skrivet: tor 13 dec 2007 23:03:24 »
Men Hallå Ada!

Farsans lösgom??? Tycker du att det är trevligt , hur många lösgomar har du sett?? Den tavlan skulle jag verkligen inte vilja ha på min vägg, okej att ljuset faller vackert , att gomen  ser verklig ut , visst jättebra skildrat av konstnären osv.
Men den som har  borstat lösgomar i verkligheten i äldreomsorgen har nog svårt att  se det vackra i dessa vidrigt slemmiga  och kletiga löständer.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #9 skrivet: tor 13 dec 2007 23:50:31 »
jag är ju fullständigt fascinerad av att lösgommen verkar så verklig, det var flera som upskattade den med mej, och ett äldre par ropade in den, jag undrade allt var de skulle hänga den, men antar att de hade ytor så de och gäster kunde roas av den annanstans än vid matbordet :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #10 skrivet: fre 14 dec 2007 00:44:57 »
Körsbärsträdet gillar jag. Synd att Gubben i hörnet är med. Jag är bara sååå hopplös när det gäller "konst".

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #11 skrivet: tor 3 jan 2008 16:24:26 »
"Natthärbärge" är helt i min smak! Den hade gärna fått sitta på min vägg här hemma. Är dessa till salu?

Morten var på galleriet samtidigt som mej idag, Natthärbärge hade mycket riktigt gått i konstauktionen.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #12 skrivet: tor 3 jan 2008 21:51:20 »
OK, men tack för att du frågade!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Veckans konstnär -Morten Aspegren
« Svar #13 skrivet: lör 12 jan 2008 16:11:57 »
Morten samtliga tre verk blev utvalda till teckningsutställningen, och jag förstår det, för jag tycker det är jäkligt bra, och jag utnyttjar att han sa att jag får använda bilder till att visa det jag fotograferat :)
"Liggande"

"Gammal man"

"Byracka"


Så kan jag passa på att säga att detta var den första och sista veckans konstnär som blev, 2007, därför är han "onumrerad", jag hann inte fråga nån mer före jul, så det passade bra att börja räkningen på (vecka)1 sen när det kom igång igen
« Senast ändrad: lör 12 jan 2008 16:15:59 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se