Författare Ämne: String syskåp  (läst 4715 gånger)

tidochrum

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
String syskåp
« skrivet: tor 28 jul 2011 14:55:39 »
I vår butik i Ã…rsta säljer vi lite saker på kommission (för andras räkning) och detta skåpet tog vi emot häromdagen.
Skåpet har hängt i samma hem sedan det köptes på 50-talet och nu säljer dottern i familjen det.

Hur jag än har sökt har jag inte hittat någon info om ifall det ÄR ett skåp av String?
På en påse med tillbehör till skåpet, som är ett syskåp, står "String sybar" men ingen logga eller annat att gå på.

På vår blogg finns bilder och tidpunkt för inköpet.
Länk: http://tidochrum.nu/2011/07/03/syskap-string-50-tal/

Någon som vet något om det?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: String syskåp
« Svar #1 skrivet: mån 1 aug 2011 21:04:30 »
Tycker det verkar rimligt att det är String, ett ljust träslag (björk?) som inte är så våldsamt attraktivt vad gäller String, men skåpet är ju väldigt speciellt för det. Måtten stämmer med stringserien, tror jag mej veta.

Och så lämnar vi ordet fritt för flera att lämna sin åsikt
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: String syskåp
« Svar #2 skrivet: ons 3 aug 2011 21:32:41 »
Måtten på bredd och djup stämmer fint med strings sortiment, höjden är inget som något annat skåp har vad jag vet men om det är gjort redan 1954 så kan det vara ett försök att utveckla sortimentet som sedan inte tillverkades under så lång tid, det förekommer senare på 60-talet att String design hade syskåp i sortimentet, i princip ett och samma skåp som hade olika inredning, grammofonskåp, lp-skåp, syskåp (med plats för symaskin m.m.), barskåp, hobbyskåp.

Färgen på skåpet ser lite för blå ut för att stämma med den klassiska ljust grön/grå som även användes på gavlar, skrivbordsskivor och lådor m.m. , kan vara ommålat kanske..eller fotot som missfärgar..?

Träslaget kan vara alm som användes av string design.
Finns det datumstämpel på baksidan?  brukar kunna synas lite svagt ibland..

Jämför gångjärnen med de från string original, ledbara, jämför skruvar...
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: String syskåp
« Svar #3 skrivet: ons 3 aug 2011 21:40:21 »
Jag kom på att när det gäller string original så är gångjärnen placerade på olika vis/avstånd på höger resp vänster sida, detta för att kunna överlappa och sätta samman flera skåp på rad. Jämför med ett hyllplans gångjärn så ser ni.

Vad kostar skåpet idag?
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

tidochrum

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: String syskåp
« Svar #4 skrivet: fre 16 sep 2011 15:35:40 »
Tack båda två för utförliga och bra tips!
Enligt Kajsa Strinning kan det ha varit ett samarbete mellan Nils och hans i branschkollega Arne Lydmar (ELFA).

Färgen är ljust grå/grön så det är nog bara bilden som missvisar. Det är inte ommålat utan helt i originalskick.

Priset är satt till 2750:- och skåpet finns i butiken (i vårt lager).

www.tidochrum.nu


SÃ…LT!
« Senast ändrad: tor 3 nov 2011 12:30:32 av tidochrum »