Författare Ämne: Kodak Retinette 1B  (läst 10318 gånger)

Cherrylii

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
Kodak Retinette 1B
« skrivet: ons 3 aug 2011 13:53:23 »
Hej på er!

Har precis köpt en Kodak Retinette 1B kamera, vet någon hur en sådan fungerar? Kanske någon har en maual till en sådan? Har läst manual på engelska, men det var lite svårt att förstå allt.

Tack på förhand!
Cherrylii

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Kodak Retinette 1B
« Svar #1 skrivet: ons 3 aug 2011 16:50:03 »
Antagligen fungerar den som kameror från 50-talet brukar. Är det något speciellt du undrar över?

Från Wikipedia:

Kodak Retinette is the name of a classic series of cameras manufactured by the Eastman Kodak company. They were introduced in 1939 as a less expensive alternative to the Kodak Retina series.[1] The first models were of the folding type using bellows and their lenses had three elements as compared to the four element Tessar lenses (Greek: Tessera meaning four) of the Retina series.[2] The first non-folding (rigid) variant was introduced in 1954 with the model 022.[2] They most often featured Schneider Kreuznach Reomar lenses but, sometimes, Rodenstock Reomar lenses were installed.[3][2] The Rodenstock lenses were based on the original Schneider Kreuznach triplet (three optical element) design.[3] Kodak Anastigmat Angénieux lenses were also used especially for the French market.[4] Common shutters included Compur–Rapid as well as various Pronto, Vero and Kodak models


Cherrylii

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Kodak Retinette 1B
« Svar #2 skrivet: ons 3 aug 2011 21:05:47 »
Jag har ingen erfarenhet av 50tals kameror, har en Zeiss Ikon Nettar från 40talet dock. Det jag undrar över är ljusinstälningar, och så var det något särskilt när man laddar filmen också..

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Kodak Retinette 1B
« Svar #3 skrivet: ons 3 aug 2011 21:53:53 »
OK, jag kollade manualen som finns upplagd på webben. Filmladdningen verkar vara tämligen standard och det mesta verkar klart men det som kan ställa till det är att kameran har en inbyggd ljusmätare av selentyp. Dessa fungerar utan batteri men brukar sluta att fungera eller fungera sämre med tiden. Försök att ställa in kameran med hjälp av en extern ljusmätare eler använd sunny-16-metoden.

Cherrylii

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Kodak Retinette 1B
« Svar #4 skrivet: tor 4 aug 2011 10:07:18 »
Detta låter som ren grekiska för mej, haha! Jag är inte så insatt i detta. Vad innebär sunny16 metoden?

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Kodak Retinette 1B
« Svar #5 skrivet: tor 4 aug 2011 11:45:43 »
Vad innebär sunny16 metoden?

Att vid full sol ska du ha bländare 16 och ungefär samma slutartid som filmens ISO-tal. Alltså, om du har satt i en film med 200 iso väljer du en slutartid på 1/250 sekunder eller däromkring.
Är det inte full sol ökar du bländaren till 11 om det är halvklart och 8 eller 5,6 om det är mulet. När det börjar skymma blir det svårare. Då bör man ha en fungerande  ljusmätare att mäta med.

Cherrylii

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
    • Visa profil
SV: Kodak Retinette 1B
« Svar #6 skrivet: tis 6 sep 2011 11:12:17 »
Tack för svar.

Nu undrar jag en annan sak, på filmen står ISO 200/24`, jag har ställt in 200 ASA , men vad innebär BS? BS ställer in sig automatiskt på 34, det går inte ställa in 24, har jag förstått dethär rätt?

Mvh
Cherry

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Kodak Retinette 1B
« Svar #7 skrivet: sön 11 sep 2011 21:50:36 »
24 i Iso 200/24 betyder nog bara att det går att ta 24 exponeringar (kort)

BS brukar betyda bullshit....på internet...;)   (vet ej vad bs står för)
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Kodak Retinette 1B
« Svar #8 skrivet: mån 12 sep 2011 18:56:43 »
24 i Iso 200/24 betyder nog bara att det går att ta 24 exponeringar (kort)

BS brukar betyda bullshit....på internet...;)   (vet ej vad bs står för)

BS står för British Standards Institute.
Det är en nu utdöd enhet för filmkänslighet. 34 BS motsvarar 200 ASA, 24 DIN, 160 Weston, 250 General Electric, 31 Scheiner, 9100 Hurter&Driffield, 180 GOST.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Kodak Retinette 1B
« Svar #9 skrivet: mån 12 sep 2011 20:44:13 »
24 i Iso 200/24 betyder nog bara att det går att ta 24 exponeringar (kort)

BS brukar betyda bullshit....på internet...;)   (vet ej vad bs står för)

BS står för British Standards Institute.
Det är en nu utdöd enhet för filmkänslighet. 34 BS motsvarar 200 ASA, 24 DIN, 160 Weston, 250 General Electric, 31 Scheiner, 9100 Hurter&Driffield, 180 GOST.

Inte visste jag att det fanns så många ljuskänslighetsenheter!

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Kodak Retinette 1B
« Svar #10 skrivet: mån 12 sep 2011 21:46:19 »
Inte visste jag att det fanns så många ljuskänslighetsenheter!

Inte jag heller egentligen. Jag slog upp det i fickboken Fotofakta, som tidningen Foto gav ut i mitten på 70talet.