Författare Ämne: Sommarens loppisfynd!!  (läst 8655 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Sommarens loppisfynd!!
« skrivet: fre 5 aug 2011 15:46:38 »
Nu är det dags för skryt här och jag börjar. Naturligtvis har ni alla gjort fynd på loppisar i sommar. Själv har jag varit rätt aktiv men kanske inte lika intensiv som förr om åren. Man har ju sin plikt som förälder att tänka på.

Jag har gjort en hel del inköp som jag är nöjd med. Nöjdast är jag nog med den skulptur/figurin jag köpte av Tarcisio Tosin. Den tycker jag är både fin och rolig. Den är rätt stor, ca 35 cm hög. Det är inte så ofta man får se saker med en stil som man inte sett förut. Visserligen har den inflytande från Lenci men ändå inte så mycket att man störs. Den har en egen stil. 

Tarcisio Tosin föddes 1904 och dog 1990. Han var verksam i Venedig från 1932. Den här figuren skulle jag tro är från början av 1950-talet. Studion finns kvar i dag och drivs av hans son Ferdinand.

Vad har ni andra fyndat i sommar?????

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Sommarens loppisfynd!!
« Svar #1 skrivet: mån 8 aug 2011 14:43:08 »
Va!!! har ni inte fyndat något i sommar era slödrön? Jag får väl visa ett fynd till då så att det händer något.

Det är en glasask från Etling (Edmond Laurent Etling), Frankrike, en av de bättre glastillverkarna. Glasasken är i opalescent teknik och från runt 1930.  Etling tillhör jämte Lalique och Sabino de ledande tillverkarna av pressglas i jugend och art-deco stil. Glaset tillverkades vid Choisy-le-Roi glassworks. De sålde också bronser och figurer i keramik och porslin. Han startade sin affär 1909 och knöt snabbt till sig ett antal designers bland annat Dimitri Chiparus.  Det hela upphörde runt 1940 då Edmond satts i koncentrationsläger av nazisterna, då han var jude.

Glas från Etling är mycket eftersökt. Därför är det ett fynd när man kan hitta ett föremål till ett rimligt pris som jag gjorde.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Sommarens loppisfynd!!
« Svar #2 skrivet: mån 8 aug 2011 19:43:18 »
Vacker glasask, Reggis :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Sommarens loppisfynd!!
« Svar #3 skrivet: tis 16 aug 2011 21:52:54 »
Blivit mycket fynd i år. Några småsaker som jag är glad för, men som inte varit direkt fynd prismässigt var ett askfat av Gunnar Nylund ur Eterna-serien. Inget märkvärdigt, men jag gillar det verkligen.
Förutom det har det blivit en gungstol från Nesto, en karm-Kirkestol, en Arne Vodder-stol och en anonym femtiotalsstol med välvd ryggbricka i teak.
Och idag: sex stycken stolar i jakaranda av Niels O. Möller, modell 78 med papperssnöre som sits. Till det ett matbord i jakaranda av Ib Kofod-Larsen för Seffle. Blir 230cm med iläggsskivor. Helt vansinnigt, köpte det av en barnfamilj som bytt ut ovanstående matgrupp mot en gulorange matgrupp i lackad furu.
Inget av möbelfynden har jag betalt särskilt mycket för, konstigt nog.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Sommarens loppisfynd!!
« Svar #4 skrivet: tor 18 aug 2011 12:50:41 »
Nesto-stolar brukar vara förbaskat välgjorda och stabila. Fast jag har aldrig sett någon gungstol från dom. Förmodar att den är lika välgjord som stolarna.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Sommarens loppisfynd!!
« Svar #5 skrivet: tor 18 aug 2011 13:48:35 »
Nässjö Stolfabrik har ju några år på nacken så det har säkerligen tillverkats gungstolar av typen med svarvade pinnar, jag misstänker dock att thisismycat köpt en Grandessa aka Bohem formgiven av Lena Larsson: http://www.bukowskismarket.com/items/248689-gungstol-grandessa-lena-larsson-nassjo-stolfabrik

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Sommarens loppisfynd!!
« Svar #6 skrivet: fre 19 aug 2011 08:05:25 »
Jag vill minnas att min var märkt Nesto, vilket tyder på att den tillverkades efter 1972. Men den står under massa annan bråte för tillfället, så jag vet inte.

Bohem och Grandessa är två olika gungstolar; Bohem är den med högre rygg och den var en sån jag köpte. Grandessa är lägre, men har liknande utseende. Bukowskis Market brukar röra ihop de båda.

Bohem:
https://www.bukowskismarket.com/items/252582-gungstol-bohem-lena-larsson-nesto-mobel-ab-1900-talets-andra-halft

Grandessa:
https://www.bukowskismarket.com/items/254714-gungstol-lena-larsson-nesto-nassjo-stolfabrik-1900-talets-andra-halft

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Sommarens loppisfynd!!
« Svar #7 skrivet: fre 19 aug 2011 12:55:14 »
Ja, det har du förstås rätt i :) Hade jag gissat vilken som var vilken så hade jag nog tyckt att Grandessa var mer passande för den höga modellen.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Sommarens loppisfynd!!
« Svar #8 skrivet: ons 24 aug 2011 12:22:04 »
Vi tar ett loppisfynd till. På ett bord fullt av smaklösa änglar av olika slag stod den här. Priset var 30 kr. Jag köpte den naturligtvis då den är gjord av Hildur Haggård och i det närmaste att betrakta som en skulptur.