Författare Ämne: Virusprogram  (läst 18535 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #15 skrivet: tor 20 dec 2007 12:28:22 »
Jag satte mej just vid sonens dator med McAfee, inget häng alls, men så pular han och rensar rent datorn ofta och håller på också -och pikar ständigt mej för att min dator är långsam att dra igång... Nej jag är inte så ordentlig och diskfragmenterar och håller på, och jag är nog beredd att prova någon åtgärd trots allt, lite fundersam nu till att jag faktiskt får sitta och vänta på AVGs virusuppdatering allt som oftast.

Jag tror det hänger mest på vad man har installerat*, om man lyckats rensa bort krafs som segar ner

*Program kan ge sig ut och leta efter uppdateringar, det gör mitt Adobepaket (Photoshop etc) t ex och sådan sökningar belastar också
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #16 skrivet: tor 20 dec 2007 12:32:51 »
Enligt kas rekommendationer har jag nog det mesta rätt. Processor 1,8 GHz P4, RAM minnet är dock lite klent 512Mb och virtuella minnet ställt enligt windowsrekommendationen, drygt 200Mb. Använder externa hårddiskar för att spara saker på och har inte fyllt min 80 Gb disk till mer än 25 - 30%, defragmenterar regelbundet, städar med Crap Cleaner emellanåt. Det enda egentliga felet som jag ser är att det är en Compaq

kas

  • Gäst
SV: Virusprogram
« Svar #17 skrivet: tor 20 dec 2007 13:11:46 »
 Här ska egentligen Ada gripa in, men jag gör ett undantag för dig, diskrensning är steg ett, defrag. är steg två, men visst har "kortleken" betydelse ochså, bra grafikkort är en fördel, gärna med en beteckning typ:gtx på slutet! Men kontentan är, man köper en bra och dyr Laptop, en mindre bra PC, men den ska idag iallafall, ha en 64/2 processor och möjlighet att byta ut/lägga till nya/mera kort!
 Då ska man inte köpa IBM eller andra märkvärdiga märken HP exv. man blir låst till fabrikant!
 Hjälper nu inte mina tips, då tror jag att du har varit och "Tjyvtittat" igen på Finska dragspel. ;) :D ;D

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #18 skrivet: tor 20 dec 2007 19:58:42 »
Jag köpte en extern hårddisk och flyttade över bilder och musik på den så får den interna hårddisken sköta "jobbet", jag säger bara det........vilken skillnad :o

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #19 skrivet: tor 20 dec 2007 23:51:37 »
jag har väl också en extern hårddisk, en cool blank svart, lika stor som plånboken i handväskan, 120 gigabyte tror jag det är *skryter*
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Virusprogram
« Svar #20 skrivet: fre 21 dec 2007 22:16:54 »
 Hej, jag måste kontra lite, Ada var inne på nånting väsentligt, hon var slö(skojar). Nä det här med program som ligger snurrar i bakgrunden, dom stjäl kraft mer än man tror, så ha inte för mycket med ikoner uppe som kanske används nåra ggr. per år! Glömmer aldrig min gamla 486, när jag skulle defragga så tog jag undan även startlisten när den gått igång så processorn fick bara packningsmomentet att jobba med, där syntes skillnad direkt! De va de. ;)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #21 skrivet: fre 21 dec 2007 22:30:26 »
Ja fy fan vilken maskin det var, min gamla 486DX2 50MHz! 4Mb internminne, 256Mb HD och femtontumsskärm.

kas

  • Gäst
SV: Virusprogram
« Svar #22 skrivet: fre 21 dec 2007 22:57:47 »
 Hade du en 50hz? Jag hade bara en 25hz men med cacheminne i proc. den gick som fan med de enkla varor som fanns då, jag la 32mbits ram, det gjorde susen, och det var så kul när den räknade rent ramminnet vid uppstart, men nåt "turbokort" satte jag aldrig i. Min fru undervisar i data på gym.nivå, och tycker att hon vet allt, och det tycker självfallet inte jag och hon hade en skoldator hemma för att förbereda lektioner, och bara klagomål: så sakta den går, osv! Men då tänkte jag att nu djävlar ska det bli slut på de där surret. Jag ringde och beställde 486 specad hur "jag" ville ha den, den var klar att hämta en vecka senare, så jag tog henne med till firman, vid resan ner så säger jag att jag beställt, men då blev det livat i bilen, jag höll med om att jag var en djävla dummskalle osv. till slut började hon skratta o säjer den är väl bra, jag svarade bara ,du har ju aldrig klagat förut haha!
 Ok, vi kom hem, jag kopplade upp den och sa provkör, sen tittade jag på tv, efter nån timma så frågade jag hur går den? Hon kom snubblande ut ur datarummet alldeles förstörd o sa: det är inte klokt, det går på en gång, haha!  Men verkligheten hann ju snart ikapp, när man skulle ha virusprogram
då orkade dom inte med så bra. Så var det! 8)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #23 skrivet: fre 21 dec 2007 23:39:00 »
Ja det mest väsentliga var att det gick att använda den som skrivmaskin och att spela tetris.
Började annars min hackerkarriär med en VIC20 med bandstation. Hade även en "super expander" som bättrade på minnet med hela 2K! Otaliga är de nätter man suttit och skrivit in programrader från tidningar.


kas

  • Gäst
SV: Virusprogram
« Svar #24 skrivet: lör 22 dec 2007 00:23:04 »
 Du sa ViC 20 ojojoj! Visst var det 20 tecken på tv-skärmen, men jag köpte en ny Commodore 64, och eftersom jag jobbat mycket med elektronik (Nu DU Ada börjar jag läcka info), så skulle man naturligtvis ha scartsladdar, det fanns kontakter på ELFA att köpa och tvn. hade ju ingång, jag lovar att de där sladdarna var helt grymma i omfång, vi var så korkade att vi fullbestyckade kontaktdonen i onödan så klart, men det funkade. Som spel använde jag ett ganska dyrt shackspel, med en massa nivåer, och slöspelade man så åkte man på stryk. Ja det var faktiskt kul då egentligen och roligt att du påminner om hur det var. Dessutom retas jag lite med Ada, Glöm inte ta ur sladden! ;D ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #25 skrivet: lör 22 dec 2007 00:57:10 »
Jag har spelat schack på en commondore 64 :) Ställde man in att datorn tänkte tre drag framåt, fick man väldigt mycket betänketid :) Tänk dessa bandstationer som man laddade spelen ifrån (läs kassettbandspelare -för visst var det som vanliga kassettband? Jag har inte järnkoll då det inte var mitt utan dåvarande sambons spelmaskin)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Virusprogram
« Svar #26 skrivet: lör 22 dec 2007 01:10:19 »
Visst var det vanliga kassettband och spelaren var nog inte mycket annorlunda heller. Kommer inte i håg hur kablaget såg ut men det var nog det som skiljde från en "vanlig" bandare. Det sändes väl även datasignaler på radion i bland eller har jag drömt det?


kas

  • Gäst
SV: Virusprogram
« Svar #27 skrivet: ons 16 jan 2008 22:22:29 »
Efter alla bedrövelser med webben så kanske frugan kom med nånting, hon pratade med sin mamma på bärbar radiotelefon, samtalet har brytits några ggr.(Gigaset C450)...jag satt och var arg över att jag inte kunde hitta nåt internt problem, men hon drog ur jacket till telefonen ur datorjacket, sen ropade hon att nu funkar det hela tiden, och nu fick jag äntligen "komma till" haha, och det går som smort...nu ska vi göra TPtest och se om vi får 16- 20 mbit! tänk om det är så enkelt att det gnistrar i datajacket. ???

kas

  • Gäst
SV: Virusprogram
« Svar #28 skrivet: ons 16 jan 2008 23:16:33 »
Det är inte roligt att ha jour ständigt o jämt, men jag hittade jacket till det gamla modemet och tryckte i telefonen och det har funkat än så länge, konstigt att nya identiska delar inte är felfria?
Tp-testet gav 14 ned 1,0 upp, man får vara nöjd med alla brandväggar o så...
Hade skapat Rubrik o skrivit en himla promemoria som försvann tre ggr. tänkte inte på kopiera o klistra.

kas

  • Gäst
SV: Virusprogram
« Svar #29 skrivet: tor 17 jan 2008 08:13:37 »
Nu är det en grej jag ska kolla nån gång i dag, telejacket i vägg, ska lyfta kåpan o sanera mellan kontakterna, när det funkar nu så är det bra, men fick upp retro nyss, sen blev det nätverksfel, så då är det att börja om, o då funkar det så här.. ???