Författare Ämne: Tippecanoe-spel  (läst 6932 gånger)

Ficklampan2

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Tippecanoe-spel
« skrivet: mån 8 aug 2011 15:49:42 »
Är det bara jag som inte riktigt är "kompis" med sökfunktionen här, eller finns det verkligen ingen tråd om det knepiga balansspelet Tippecanoe på detta eminenta forumet? :-\

Spelet går ut på att man ska vippa de där gula listerna med kulan på så att den hamnar i öglan längst ner. Vi hade ett sådant spel i familjen "när det begav sig" och jag minns att det var ett jätteelände att lyckas rulla kulan hela vägen utan att tappa den :P.  Och ännu svårare blev det om man använde de där röda "pinnarna" som passade i ett par hål på ramen :P :P...



Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Tippecanoe-spel
« Svar #1 skrivet: mån 8 aug 2011 18:29:26 »
Jag tror aldrig jag har sett det spelet faktiskt.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Tippecanoe-spel
« Svar #2 skrivet: mån 8 aug 2011 19:23:35 »
Jag har aldrig sett det heller faktiskt. Många hade ett labyrintspel när jag växte på (var det från Alga?). Men jag fick aldrig något sådant.

Ficklampan2

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Tippecanoe-spel
« Svar #3 skrivet: mån 8 aug 2011 20:18:05 »
Nä sådana där spel är nog svåra att hitta, till och med på loppisar och i secondhandbutiker. Jag är ofta och tittar på olika saker på sådana ställen, men ingen enda gång har jag hittat ett sådant spel. Antingen är de så "attraktiva" att de som en gång köpt ett sådantinte gör dig av med de, eller så var det så svårt att klara att folk kanske tröttnade och gjorde sig av med de.

JJ: Labyrintspelet du skrev om tror jag är detta, tillverkat av BRIO. Lite "kuriosa": en vän till mig bor i Boxholm i Östergötland och han berättade för mig vid ett tillfälle att de där spelen tillverkades i Boxholm. Dock vet jag inte om alla de spelen tillverkades där.


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Tippecanoe-spel
« Svar #4 skrivet: tis 9 aug 2011 13:16:07 »
Det var det ju - Brio förstås. En av mina kusiner hade ett sådant kommer jag ihåg, och man kunde byta plattan mot lättare och svårare mönster.

Ficklampan2

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Tippecanoe-spel
« Svar #5 skrivet: tis 9 aug 2011 19:24:10 »
Alldeles nyss fick jag ett meddelande med bild från syrran, där hon berättade att "vårat" Tippecanoespel finns kvar hemma hos henne. Roligt att det finns kvar i släkten ;D!