Författare Ämne: Hjälp med nilsjohan bestick  (läst 32748 gånger)

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #15 skrivet: lör 20 aug 2011 10:51:52 »
Prova med Tradera.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #16 skrivet: lör 20 aug 2011 11:38:44 »
Prova med Tradera.
Något bättre har jag inte att föreslå, skriv Kejsarmodell kejsaremodell i rubriken (dvs både och)

Du får dock räkna med att det kanske inte blir två som bjuder på dem, eller ens en som hittar dem och problemet med att skriva ett högt utgångsbud är att de kan förbli osålda och kosta osåltavgift.

Värdet är inte så fantastiskt på dessa, det är bara om någon som har just denna modell vill komplettera det kan bli affär.

Men du kan alltid skriva en annons och lägga under säljes här på retroforum. Det kostar ingenting och den kan ligga på obestämd tid tills någon googlar på kejsarmodell kejsaremodell
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #17 skrivet: lör 20 aug 2011 13:22:09 »
Det finns några auktioner på Tradera nu, du kan ju vänta och se vad de landar på!
http://www.tradera.com/Antikt-Design-20?search=nils* riddar*&l_desc=on

Här kan du se avslutade auktioner, det verkar tyvärr inte vara någon av Nilsjohans mer eftertraktade modeller: http://www.tradera.com/Antikt-Design-20?search=nils* riddar*&l_desc=on&ended=1

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #18 skrivet: lör 20 aug 2011 13:38:33 »
Du är på fel modell Wanja, kejsar ska det vara
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

spexis

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #19 skrivet: ons 24 aug 2011 19:51:41 »
Ha ha.. Skrev till antikrundan och frågade efter namnet på besticken, fick svar idag att dom tyvärr inte kunde komma fram till vad dom hette.
Ni som är här inne kanske skulle börja jobba på antikrundan. Ni verkar ju kunna detta bättre än dom.

Kollade med en butik i malmö som sålde begagnade NilsJohan av denna modell, han skulle ha 100 kr styck. Kan det va rimligt? Om man nu skulle sätta ut dom på tradera?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #20 skrivet: tor 25 aug 2011 04:17:14 »
Du är på fel modell Wanja, kejsar ska det vara

Hoppla, sorry  ;D
Det var nog för att jag hade googlat så mycket innan för att försöka hitta dem, då fastnade tydligen riddarmodellen i mitt (inte datorns) minne.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #21 skrivet: tor 25 aug 2011 07:30:30 »
Kollade med en butik i malmö som sålde begagnade NilsJohan av denna modell, han skulle ha 100 kr styck. Kan det va rimligt? Om man nu skulle sätta ut dom på tradera?

Jag har sett butiker som har begärt 100 kr styck för Thebe också. Nej, det är inte ett pris du får på Tradera. Varken för Thebe eller dina bestick. Får du 20 kr styck kan du räkna det som en lyckad affär. Om du får mer är det en fantastisk tur (sånt händer faktiskt).

spexis

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #22 skrivet: tor 25 aug 2011 19:08:36 »
Inte mer...? Har ju sett gamla auktioner där vissa fått 2-3000 för div bestick.. Ska nog inte sälja i vilket fall som, inte knivar och gaflar i alla fall. Kanske skedarna bara för att se vad de blir av det.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #23 skrivet: tor 25 aug 2011 20:05:23 »
Inte mer...? Har ju sett gamla auktioner där vissa fått 2-3000 för div bestick.. Ska nog inte sälja i vilket fall som, inte knivar och gaflar i alla fall. Kanske skedarna bara för att se vad de blir av det.

Det beror ju på vad det är för bestick, t.ex. Nilsjohan Soraya och Gense Focus de Luxe går högt samt silverbestick. Om du ska sälja så tror jag att du får bättre betalt och större intresse om du säljer alla istället för bara skedarna. Det verkar ju inte vara en så vanlig serie på Tradera - alternativt så känner inte säljarna till namnet och det blir därför inte sökbart - så det är omöjligt att sia om vad de skulle landa på. Jag tror dock snarare att du kan räkna med 20 än 100 kr/st.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #24 skrivet: tor 25 aug 2011 20:23:48 »
Jag budade hem en rejäl bunt Gense Spectra, uppdelade på flera auktioner, för i genomsnitt 19 kr styck nyligen. Det är snygga och hyfsat ovanliga bestick som väl måste betraktas som eftertraktade. De är formgivna av Pierre Forssell och faktiskt mycket mer sällsynta än Focus DeLuxe. Men priserna på bestick är inte så vansinnigt höga. Det som kan gå för höga priser är speciella delar som senapsslevar, fiskknivar, sardingafflar och liknande. Dessa var det långt ifrån alla som köpte och därför är de mycket ovanligare än de vanliga besticken, samtidigt som en samlare naturligtvis vill ha alla delarna.
« Senast ändrad: tor 25 aug 2011 20:31:19 av Lampedusa »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #25 skrivet: tor 25 aug 2011 21:16:13 »
Jag har bara ett fåtal Spectra. Är teskedarna ovanliga såsom på många andra bestick?

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #26 skrivet: tor 25 aug 2011 21:25:36 »
Jag har bara ett fåtal Spectra. Är teskedarna ovanliga såsom på många andra bestick?

Jag har inga teskedar och jag har inte sett några till salu. Hade inte du en fiskkniv också?
Jag har potatisskeden, den har jag aldrig sett någon annanstans.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #27 skrivet: tor 25 aug 2011 23:37:35 »
Jag vet inte om det är en fiskkniv. Har en såsslev också. Jag såg två teskedar på en loppis för något år sedan medn köpte dumt nog inte dem! Hade lite dåligt med pengar då och inga andra delar. Kostade 60 kr/st.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil

spexis

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
SV: Hjälp med nilsjohan bestick
« Svar #29 skrivet: fre 26 aug 2011 21:44:33 »
Fast jag pratar ju om en rätt ovanlig modell, den finns ju inte att finna på verken e-bay eller tradera. Men det är ju Kejsaremodellen.