Författare Ämne: Någon som har erfarenhet av att sälja möbler på Bukowskis Market?  (läst 6206 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Behöver göra mig av med en del saker men orkar inte med hela Blocket/Tradera-svängen. Bukowskis Market tar 11% provision, vilket känns rimligt. Dessutom blir det fina bilder och når "rätt" köpgrupp (kapitalstarka innerstadspar, typ). Detta blir särskilt viktigt för mig eftersom vi bor på landet och det är inte alla som orkar ta sig utanför kommungränserna för att köpa något. Så, stad = flera köpare = högre pris = jag glad.

Men är det någon som har erfarenhet av att sälja något via dem? Gick det bra? Var de trevliga? Tog det lång tid osv? Alla reflektioner är välkomna.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Någon som har erfarenhet av att sälja möbler på Bukowskis Market?
« Svar #1 skrivet: tor 25 aug 2011 10:12:00 »
Man får väl se det som en fördel att jag antagligen vet mer om möblerna än vad de gör... :)

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Någon som har erfarenhet av att sälja möbler på Bukowskis Market?
« Svar #2 skrivet: tor 25 aug 2011 13:21:12 »
Har du något som vi här kan vara intresserade av?

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Någon som har erfarenhet av att sälja möbler på Bukowskis Market?
« Svar #3 skrivet: tor 25 aug 2011 13:37:16 »
Säkert, har inte riktigt bestämt mig med vad och hur mycket jag ska göra mig av med. Men det är lite den där grejen jag vill slippa, passa tider för köpare, stå och ta emot skambud, se varorna komma ut på Blocket till ett högre pris. Inte för att jag tror att forumiter gör så, men man blir lite trött på hela den där sälja-grejen. Sen får man väl skylla sig själv, när man fyller hemmet med gammalt skräp, kan man ju tycka... :)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Någon som har erfarenhet av att sälja möbler på Bukowskis Market?
« Svar #4 skrivet: tor 25 aug 2011 14:51:50 »
Bukowskis Market tar 15% +försäkringsavgift 1,25%.
Jag gjorde en sammanställning över några av auktionshusens avgifter för ett tag sen:
http://wanjasvarjehanda.bloggplatsen.se/2011/03/18/4883115-vad-kostar-det-att-kopa-respektive-salja-pa-auktion/

Oavsett vilket auktionshus du väljer så är det superviktigt att du lämnar alla uppgifter du har om objektet så att det blir sökbart, jag har sett väldigt många (och mailat auktionshusen om) felaktiga och bristfälliga uppgifter. Ibland står det ingenting alls om formgivare och tillverkare och då går ju objektet för en lägre summa än om det är sökbart. De felaktiga attribueringar som ibland förekommer kan leda till att köparen backar.

Lycka till och berätta gärna när/var sakerna kommer upp till försäljning, vi vet ju att du har fina saker :)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Någon som har erfarenhet av att sälja möbler på Bukowskis Market?
« Svar #5 skrivet: tor 25 aug 2011 15:52:02 »
Jaha, var det 15%. Nu ser jag. Var fick jag 11 ifrån? Nåväl. 15% är ju lite dyrt, men samtidigt är det ju skönt att bli av med flera saker på en gång.

Tack för sammanställningen, Wanja - perfekt för mig.

Ja, visserligen har man ju själv fyndat när auktionsfirmor inte attributerat ordentligt - men när man säljer vill man ju ha så mycket som möjligt. :) Så det kommer jag vara noga med i så fall.

Kan lägga upp lite bilder så småningom på det som ska säljas så får vi väl se vad för intresse som finns...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Någon som har erfarenhet av att sälja möbler på Bukowskis Market?
« Svar #6 skrivet: tor 25 aug 2011 21:06:05 »
Bukowskis tar väl några hundra i fotoavgift också! De sade de när jag frågade om avgifter.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Någon som har erfarenhet av att sälja möbler på Bukowskis Market?
« Svar #7 skrivet: fre 26 aug 2011 07:46:06 »
Var det Market som tog avgifter? Enligt Wanjas uppställning ovan så tar ju "riktiga" Buwkoskis avgifter för bilder, men det är väl för den tryckta katalogen?

Lauritz kan ju vara ett alternativ, men det finns ju inte i Göteborg längre. Dessutom var det riktigt, riktigt dåligt när det fanns här. Kanske blir att köra en sväng på Blocket ändå...

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Någon som har erfarenhet av att sälja möbler på Bukowskis Market?
« Svar #8 skrivet: fre 26 aug 2011 14:22:21 »
På Bukowskis Market ingår alltid 1 bild, sen avgör de om det behövs flera och då kostar det inget extra. Om du däremot beställer extrabilder kostar det 250 kr/bild (har jag för mig, orkar inte kolla min sammanställning just nu).
Lauritz har väl 12,5% nu har jag för mig, de hade 10% förut.