Författare Ämne: Hemma hos thisismycat  (läst 6019 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Hemma hos thisismycat
« skrivet: lör 3 sep 2011 20:44:23 »
Eftersom jag själv efterlyste fler "hemma hos" så får jag väl föregå med gott exempel... Eh, detta är den uppsättning möbler som är framme just nu. Är ingen vidare porslin/keramik-samlare, gillar inte att ha mycket grejer - EGENTLIGEN. Att förråd och annat är fullproppat är en annan sak. Delar hemmet med fru som gillar mer "folkhemsretro" och jag gillar mer avskalat, hela minimalistgrejen med vita väggar och danska möbler. NÃ…VÄL, här är några bilder. Alla bilder från hemmet finns i detta album på Flickr:
http://www.flickr.com/photos/thisismycat/sets/72157627584468634/

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hemma hos thisismycat
« Svar #1 skrivet: lör 3 sep 2011 21:16:54 »
Alltid kul att se hur andra bor! Teak är fint och det tycker även du ser jag. Tack för titten!

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Hemma hos thisismycat
« Svar #2 skrivet: mån 5 sep 2011 13:38:12 »
Tack JJ!
Avdelningen heter ju "Möbler" så jag får väl gå igenom lite vad som syns på bilderna, även om jag tror att ni känner igen det mesta.

Matplats: Omärkt teakmatbord, två stycken teakstolar från David Nygrens snickeri i Målilla, en stol i ek av Alf Svensson för Bjästa, en jakarandastol med flätad sits i papperssnöre - modell 78 av Niels O. Møller (även intill hyllan).

Soffgruppen: Omärkt skinnsoffa med teaksockel, soffbord Frisco, brickbord av Hans Olsen för Viskadalens Möbelfabrik i Kinna, en Ingrid av Bruno Mathsson, en karmvariant av Kirkestolen av Kaare Klint för Fritz Hansen, omärkt dagbädd i teak.

Övrigt: En blå Mademoiselle i ett hörn, en omärkt teakspegel, omärkt teakhylla, röllakan av Ingegerd Silow.

Sen är det lite allt möjligt krims-krams, ni ser ju. Stringhyllor och lite keramik och ja, det vanliga.

Apropå att sälja (som diskuterades i en annan tråd) är det mesta förhandlingsbart förutom soffan, Kirkestolen, brickbordet och Mademoiselle:n.

Inget av det vi har, har varit dyrt. Vi har inte särskilt mycket pengar så allt är köpt väldigt, väldigt billigt. Skulle gärna gå loss i fina antikaffärer, men det får räcka att titta på saker där. Det enda som var lite dyrt var soffan, men billigare än IKEA och lär hålla bättre än en därifrån...

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Hemma hos thisismycat
« Svar #3 skrivet: lör 10 sep 2011 18:37:16 »
En dagbädd är alltid rätt!
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Hemma hos thisismycat
« Svar #4 skrivet: sön 11 sep 2011 21:45:01 »
Kul att se katten!

Dagbädden har ett mkt fint tyg/överdrag tycker jag.
Fanns den med på listan över fabrikat?

Man behöver definitivt inte handla dyra saker, det går lätt att åstadkomma ett personligt och funktionellt hem med små medel, samt att det är rätt kul att göra en grej av att hitta saker så billigt som möjligt....skattjakt är kul.

Själv har jag i många år befunnit mig i en lågbudget situation, nu för tiden har jag det lite bättre ställt men tjusningen med att leta fynd finns fortfarande kvar, känns nästan lite tomt i själen de ggr jag köper dyrt och snabbt. Klyschan att man inte blir lyckligare av pengar stämmer rätt bra i retrovärlden...
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Hemma hos thisismycat
« Svar #5 skrivet: sön 11 sep 2011 21:46:35 »
Omärkt dagbädd såg jag nu...hur som helst, tack för visningen :)
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Hemma hos thisismycat
« Svar #6 skrivet: mån 12 sep 2011 21:08:42 »
Dagbäddens tyg är lite för "retro" för min smak, så tyget du ser är en ikea-filt/överkast som heter Henny, av den svensk-japanska designern Kazuyo Nomura.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Hemma hos thisismycat
« Svar #7 skrivet: tor 15 sep 2011 08:45:05 »
Jätte fint! Tack för titten!