Författare Ämne: Arabia kaffekanna  (läst 6678 gånger)

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
Arabia kaffekanna
« skrivet: fre 14 dec 2007 21:24:23 »
Denna kaffekanna har tjänat länge och väl i familjen och är en absolut favorit :)

Den kommer från Arabia men tyvärr är det ungefär allt jag vet om den. Har googlat och försökt fråga mig fram till mera information men det tycks inte vara många som vet nåt om dessa emaljgrejer från Arabia. Kanske finns det nån här på forumet som träffat på dessa tidigare?


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Arabia kaffekanna
« Svar #1 skrivet: fre 14 dec 2007 23:32:00 »
Tänkte ge upp och nöja mej med att berömma skönheten på denna kanna (mycket tjusigt med trä och vit emalj ihop), men kom då på att Krookila har kaffepannor och övrigt också, där är den med en Uhtua-rand! http://www.krookila.fi/myynti/Kahvipannut.htm

Då har man en hum om vilken tid den kommer ifrån. Och vilka porslinsserier den kunnat matcha Arabia verkar ha jobbat i flera decennieer med Finel och gjort matchande emaljsaker till porslinet (själv har jag haft en kastrull jag totalförstörde med en vidbränning och har kvar en Arctica te/kaffe-panna i emalj -men den får jag spara i 10-20 år och visa upp i forumet sedan :))
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Arabia kaffekanna
« Svar #2 skrivet: lör 15 dec 2007 09:53:17 »
Ja, den vita skulle jag kunna tänka mig - mycket snyggare än min gamla vanliga rostfria Bernadottesak.
Allt går.

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Arabia kaffekanna
« Svar #3 skrivet: lör 15 dec 2007 20:32:53 »
Det är många emaljsaker man får ångra så här i efterhand att man förstört. Bl.a. två Tomulas Vegeta-kastruller har strykit med hos mig - den ena brände jag upp så som du och den andra fungerade som hink i sandlåda :(

Vore lite intresserad av att se den där Arctica emaljpannan - är du säker du vill vänta i tio år ;)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Arabia kaffekanna
« Svar #4 skrivet: sön 16 dec 2007 00:50:49 »
Det var lustigt för det var ute i sandlådan den vita kastrullen hamnade också :)

Jag har bild på en likadan som den jag har i skåpet i beredskap för kokkaffe -jag hittade en likadan som jag sålde på tradera förrförra året -annars tror jag inte forumet är moget för 80-talet än  :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

th

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • finsk retrofanatiker :)
    • Visa profil
SV: Arabia kaffekanna
« Svar #5 skrivet: sön 16 dec 2007 17:01:39 »
Tack för bilden, var mycket nyfiken på att få se den. Så kan vi gräva fram ämnet igen om 10 år och förundra oss över den igen då :)

För övrigt:
Inspirerad av Moses österländska häst på forumet irrade jag mig in på en japansk webbsida igår där jag snubblade över min kaffepanna. Blev inte precis klok på vad det stod om pannan men ett namn dök upp igen och igen: Heikki Orvola. Så jag googlade vidare på Orvola och kom till ännu en japansk sajt med kaffepannan och tack vare googles översättningsservice kom jag fram till årtalet 1979. Hittade dock inga andra bekräftande uppgifter på nån annan sajt.

Men i varje fall det ser ut som om min kaffepanna också åldersmässigt är på gränsen för detta forum ;)

Moses häst kom jag dock inte på spåret, tyvärr :(