Författare Ämne: Hjälp mig att hitta denna soffa!  (läst 3892 gånger)

Emeliie

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hjälp mig att hitta denna soffa!
« skrivet: tis 11 okt 2011 00:24:30 »
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp tror jag!
Det är så att jag håller på att leta ihjäl mig efter en soffa.. Min farmor hade en liknande blå, tresits tror jag, en bäddsoffa var det. Man tog bort kuddarna och vecklade ut, sedan så vek man ut benen till sängdelen. Lite svårt att förklara :P Den såg ut ungefär såhär..
Enligt min far ska soffan ha hamnat hemma hos farmor i slutet av 50 talet eller början på 60..

Så om någon kan ha en liten aning, så vore jag jätteglad för hjälp!  ;)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Hjälp mig att hitta denna soffa!
« Svar #1 skrivet: tis 11 okt 2011 02:49:56 »
Hej och välkommen till Retroforum :)

Denna typ av soffor tillverkades av ett flertal olika möbelfabriker, IKEA sålde också liknande. Idag hör de inte till de poluläraste sofforna så man brukar kunna hitta dem billigt - oftast för runt 300 kr.
En likande variant finns just nu på Tradera: http://www.tradera.com/Baddsoffa-70-tal-till-sommarstugan--auktion_302537_140910891

Visst är det bra med en bäddsoffa som extrasäng men om du är trångbodd och har tänkt sova i den själv varje natt så finns det bekvämare varianter. I min förra lägenhet hade jag en IKEA Fågelbo, inte det minsta vacker men oerhört praktisk och bra att sova i.

När det gäller äldre stoppade vardagsrumsmöbler får man också vara beredd på att det kan finnas röklukt - på den tiden rökte alla inomhus!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hjälp mig att hitta denna soffa!
« Svar #2 skrivet: tis 11 okt 2011 20:50:49 »
Kolla även skumgummit i stoppningen. På den tiden var detta inte så bra kvalitet på detta än så det kan ha fallit sönder, och då får man byta ut det.

Emeliie

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Hjälp mig att hitta denna soffa!
« Svar #3 skrivet: tis 11 okt 2011 20:54:16 »
Hej! Och tack för tipset om den på tradera, inte riktigt vad jag hade tänkt mig, men tack i alla fall! :) Just den soffan var väldigt skön att ligga i minns jag, brukade sova i den när jag hälsade på hos min farmor. Men den ska fungera som en extrasäng, så det var inte så jätte noga med den saken.

Självklart så kan det ju finnas röklukt, och jag köper ju inte någon soffa utan att se den i verkligheten först.. Och eventuellt lukta lite på den :P

Mest så vill jag veta om soffan kallades för något speciellt eller så, all typ av info som kan underlätta letandet! :)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Hjälp mig att hitta denna soffa!
« Svar #4 skrivet: mån 24 okt 2011 00:12:10 »
Den här är väl ganska lik :) http://www.tradera.com/baddsoffa-soffa-gron-bla-retro-50-60-tal-auktion_302537_142152273 Men den behöver förstås fixas eftersom klädseln är trasig.