Författare Ämne: Osignerad liten skål: Kraka av Sven Palmqvist??  (läst 13545 gånger)

backagardsvagen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Osignerad liten skål: Kraka av Sven Palmqvist??
« skrivet: fre 21 okt 2011 19:26:19 »
Hej!

Vem kan hjälpa till med identifieringen av den här lilla runda glasskålen:
Den mäter ungefär 8 cm i diameter och är ungefär 2,7 cm hög, så den är väldigt liten och låg. Glaset är riktigt tjockt, bottnen är slipad. De små luftbubblorna är minst i mitten och blir lite, lite större mot kanten, de är jämnt fördelade. Färgen varierar, beroende på ljuset ser glaset brungult-rödaktigt-blågrått-grönblått-... ut. Därför och för bubblornas skull tänker jag på Sven Palmqvists Kraka. Men den här lilla skålen är osignerad, dessutom är luftbubblorna inte utdragna till små fyrkanter.

Tacksam för svar!
Sandra

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Osignerad liten skål: Kraka av Sven Palmqvist??
« Svar #1 skrivet: fre 21 okt 2011 19:29:03 »
Kraka brukar vara signerade. Dessutom har jag inte sett en sådan liten. Tvivlar på att det är en sådan, men är ingen expert på dessa.

backagardsvagen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Osignerad liten skål: Kraka av Sven Palmqvist??
« Svar #2 skrivet: tis 25 okt 2011 13:26:31 »
Hej JJ, och tack för svar! Ja, Kraka är det nog inte - skålen skiftar ju rätt fint åt det brunröda hållet ibland, och Sven Palmqvist höll sig väl mera till den blå-grön-gula skalan. Jag tror mig ha sett glas av Gunnel Nyman som var så där bubbligt, men som jag skrev innan så har jag ingen aning vem som kan ha formgivit den här lilla skålen. Jag fortsätter hoppas på tips av någon där ute i blogrymden...