Författare Ämne: Hur hänga upp ryamatta på väggen?  (läst 11046 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Hur hänga upp ryamatta på väggen?
« skrivet: tis 1 nov 2011 07:56:51 »
Är inte så förtjust i att ha ryamatta på golvet (dammallergiker), men skulle kunna tänka mig att hitta en fin att ha på väggen. Funderar dock på hur man skulle kunna hänga upp den på bästa sätt. Dels för att säkra den i väggen ordentligt, men också för att få en rak kant i överkant.

Lånade en bild från Moderna Möbelklassikers Facebook-sida på hur jag vill att det skall se ut. Sen vill man ju inte skada mattan heller...

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Hur hänga upp ryamatta på väggen?
« Svar #1 skrivet: tis 1 nov 2011 11:23:17 »
Kvarstår inte dammproblemet om du hänger den på väggen?

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Hur hänga upp ryamatta på väggen?
« Svar #2 skrivet: tis 1 nov 2011 15:53:14 »
Eh... Mattan samlar ju något mindre damm på väggen än om man går och smular ner den. Och det mesta av dammet hamnar ju småningom på golvet. Är inte superallergisk längre, men vill ändå slippa damm på golvet. Hur som helst, så vill jag ha den på väggen. Tycker att de är finare att titta på än vad de är praktiska.

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Hur hänga upp ryamatta på väggen?
« Svar #3 skrivet: tis 1 nov 2011 18:56:24 »
Hm... Kan man kanske häfta fast en list av plast eller trä på baksidan i överkant och på den fästa så'na där trekantiga upphängningsöglor?

Pirat

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Hur hänga upp ryamatta på väggen?
« Svar #4 skrivet: tor 3 nov 2011 15:38:04 »
Eftersom mattan kommer vika sig väldigt enkelt om du bara skulle hänga upp den på en krok eller liknande skulle jag om jag vore dig för att hindra detta missöde montera fast lister eller liknande objekt på baksidan av mattan. Helst i ett Z liknande mönstret nedan:
 ____
|\      |
|´\    |
|    \  |
|___\|

Sedan skulle jag använda tre krokar vars hängare du sprider ut på den översta listan, en i till vänster, en i mitten och en till höger.