Författare Ämne: Alltså, det här med matbord...  (läst 15865 gånger)

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
Alltså, det här med matbord...
« skrivet: tis 1 nov 2011 08:10:48 »
Retrovänner, jag måste kolla om ni upplever samma problem som jag. Vi har ett matbord i fanerad teak (kanske inte helt oväntat) och med tanke på hur känsligt teak är, även om det är lackat - så är det ju helt omöjligt att ha det som matbord. Man ska fram med glasunderlägg, det ska torkas så snart det blir lite blött eller något spiller, underlägg under allt som eventuellt kan vara varmare än rumstemperatur - eller för den del under rumstemperatur.
Visst kan man lägga en duk på bordet, men då kan man ju lika gärna ha ett furubord under!

Hur gör ni med era matbord? Har ni några tips på TÃ…LIGA matbord från tiden? Funderat på ett shakerbord i ek (för de är väl massiva?), men funderar på om det kanske är lika känsligt.

Lindholm

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #1 skrivet: mån 28 nov 2011 10:58:57 »
Jag har också funderat på det där. Det känns smått hopplöst. Jag har ett vanligt (men väldigt fint, faktiskt) Ikeabord som matbord. Men i vardagsrummet har jag ett finare bord. Dels är det känsligare, dels är jag också mer rädd om det. Har dessutom just nu en som är lite klumpig. Tekannor och sådant dukar jag alltid fram på bricka, och så ser jag till att vara försiktig, att alltid använda faten till kaffekopparna, osv. Ett teakbord skulle jag inte ha som matbord, måste jag tråkigt nog säga.
« Senast ändrad: ons 10 jul 2013 12:19:19 av Lindholm »

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #2 skrivet: tor 1 dec 2011 17:46:19 »
Vi hade tidigare ett matbord med massiv teakskiva som vi oljade med linolja och balsamterpentin då och då med hjälp av en bit trollull.
Detta skyddade skivan ganska bra, men det fick göras regelbundet och till sist tröttnade vi och har nu köpt ett bord med laminatskiva istället.
Om man inte bara vill ha teak finns det en uppsjö med fräcka bord med laminatskiva från 60-70 talet med olika benställningar.

Är det Mogensens shakerbord du menar? Skulle tro att det är massiv skiva och då kan du olja in den.
Snyggt bord förresten!




Lindholm

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #3 skrivet: fre 2 dec 2011 16:10:59 »
Vi hade tidigare ett matbord med massiv teakskiva som vi oljade med linolja och balsamterpentin då och då med hjälp av en bit trollull.
Detta skyddade skivan ganska bra, men det fick göras regelbundet och till sist tröttnade vi och har nu köpt ett bord med laminatskiva istället.
Om man inte bara vill ha teak finns det en uppsjö med fräcka bord med laminatskiva från 60-70 talet med olika benställningar.

Är det Mogensens shakerbord du menar? Skulle tro att det är massiv skiva och då kan du olja in den.
Snyggt bord förresten!

På tal om att olja teak med linolja: du skriver att man får göra det regelbundet. Hur ofta är "regelbundet"? Jag har en teakhylla som jag oljat in en gång (haft den i två år, alltså ingen regelbunden inoljning). Börjar nog bli dags igen tänker jag. Annan sak med matbord förstås, eftersom det används på ett annat sätt. Intresserad i vilket fall som.

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #4 skrivet: fre 2 dec 2011 16:19:11 »
Vid behov passar nog bättre! :)
 

Lindholm

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #5 skrivet: mån 5 dec 2011 15:53:31 »
Vid behov passar nog bättre! :)
 

Ok. :) Fortfarande nyfiken dock, ungefär hur ofta brukade du olja bordet?

semlan

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #6 skrivet: tis 6 dec 2011 16:36:55 »
Tja, kanske varannan månad eller så.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #7 skrivet: ons 7 dec 2011 08:05:42 »
Allra helst vill man ju ha ett sånt här matbord:
http://www.deconet.com/decopedia/object/81658/Extension_dining_table_by_Peter_Hvidt_&_Orla_M%C3%B8lgaard_Nielsen

Men det är ju samma sak där, om inte värre - eftersom bordet är ordentligt dyrare än vad vårt bord var.

För tillfället får ett billigt, vitt IKEA-bord duga. Ganska dåligt det med, eftersom fettfläckar verkar dras till bordet och sättas sig permanent i ytan.

Är inte särskilt förtjust i laminatbord annars, gillar inte virrvarr och andra "klassiska" ytor på retrobord.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #8 skrivet: ons 7 dec 2011 15:15:51 »
Ja, Mogensens shakerbord var det jag menade. Mer exakt det här:

Lindholm

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #9 skrivet: fre 9 dec 2011 10:54:29 »
Tja, kanske varannan månad eller så.

Ok, tack för svaret! Bra att veta. Låter som ganska ofta i mina öron. Men det kanske är nödvändigt eller i alla fall bra.

Lindholm

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil

end74

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #11 skrivet: tor 15 dec 2011 13:53:23 »
Hej, jag har hållt på med att fixa till möbler ett tag nu och det som jag tycker funkar bäst på teak och jakaranda är att olja med Timberexolja, som innehåller harts och därmed blir hårdare än linolja och terpentin. När oljan torkat lägger man på 2 tunna lager med Osmo hårdvaxolja.
Oljan och vaxet är inte gratis men det funkar jäkligt bra.
Mitt jakarandaskrivbord har hållt i ca 5 år nu och i hörnet där kaffekopp och glas brukar stå är det dags att lägga på lite nytt vax. I övrigt ser det ut som nygjort.
Stringhyllor och fanett-stolsitsar har fått samma behandling och håller väldigt bra.

Har även testat oljeburen lack från Zar med gott resultat.

Lindholm

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #12 skrivet: tis 20 dec 2011 17:20:41 »
Hej, jag har hållt på med att fixa till möbler ett tag nu och det som jag tycker funkar bäst på teak och jakaranda är att olja med Timberexolja, som innehåller harts och därmed blir hårdare än linolja och terpentin. När oljan torkat lägger man på 2 tunna lager med Osmo hårdvaxolja.
Oljan och vaxet är inte gratis men det funkar jäkligt bra.
Mitt jakarandaskrivbord har hållt i ca 5 år nu och i hörnet där kaffekopp och glas brukar stå är det dags att lägga på lite nytt vax. I övrigt ser det ut som nygjort.
Stringhyllor och fanett-stolsitsar har fått samma behandling och håller väldigt bra.

Har även testat oljeburen lack från Zar med gott resultat.

Ah, så bra att veta! Tusen tack för det användbara tipset. Ska prova!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #13 skrivet: tis 20 dec 2011 18:43:41 »
Allra helst vill man ju ha ett sånt här matbord:
http://www.deconet.com/decopedia/object/81658/Extension_dining_table_by_Peter_Hvidt_&_Orla_M%C3%B8lgaard_Nielsen

Exakt det jag vill ha också. Och jag tycker att mina stolar av Vilhelm Wohlert passar utmärkt till.

Frihane

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
    • Galleri Griberg – Modern Design av hög kvalitet
SV: Alltså, det här med matbord...
« Svar #14 skrivet: ons 28 dec 2011 20:24:52 »
hej
Mitt tips – 3 lager parkettlack. Då håller ytan - jag lovar!
Finn Griberg
Galleri Griberg
www.gallerigriberg.se
Möbler och inredning med inriktning på modern design.