Författare Ämne: Recept  (läst 15112 gånger)

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #15 skrivet: ons 9 jan 2008 22:33:29 »
I dag lagade jag en underbar middag till min familj,
3 halverade lökar småputtrande i 2 dl blandning av buljong och rött vin, efter 10 minuter tillsättes 2 hg stekt bacon( häll bort stekfettet)samt 1/2 dl krossade tomater, vitlök efter smak samt svartpeppar, tillsätt 4 hg  stekt nötfärs , denna härliga röra kan antigen fylla en förvälld paprika eller dylikt , toppa med riven lagrad ost och gratinera i 225 grader  tills osten har smält och fått en gyllenbrun yta

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #16 skrivet: tor 10 jan 2008 21:58:31 »
Reseda!! din resträtt brukar jag oxå laga till , jag lägger gärna till små ömsint skivade prinskorvar eller vackert skuren falukorv, som älskvärt fräses i lite solrosolja på en mild värme.
Jag tror att detta är en form av en klassisk rätt vid namn Skomakarlåda.Kan bara intyga att detta är så fantastiskt gott!!

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #17 skrivet: fre 11 jan 2008 18:47:25 »
Rätten finns i skolkökskokboken Mat i Vardagslag  ;) som vi använde på 50-talat! Ett MÃ…STE för var sann retrogirl. (karlar ska man inte besvära med något så trivialt som matlagning och köksbestyr)

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #18 skrivet: fre 11 jan 2008 19:07:05 »
Det bästa är väl om ungar och kärringar syr eller nåt så jag får laga maten!!! ;D

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #19 skrivet: fre 11 jan 2008 22:42:48 »
Exakt ZapZap! Låt mej skapa i fred!  ;D  Tjejen och jag har en fruktansvärt bra deal, jag lagar maten och hon diskar. Fast jag har lite svårt för det, jag vill gärna diska undan medan jag lagar maten.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #20 skrivet: lör 12 jan 2008 12:56:04 »
Karlar i köket?? Gudbevaremigväl!! En riktig karl ska ha olja under naglarna. Fixa bilen. Klippa gräset. Bära allt tungt. Hänga tvätten på vintern. Frysa och bli våt ( just nu) på Endurotävling. Inga avancerade sysslor alltså. Som att pilla på spisen eller ställa till allmän oreda vid diskutplockning ur maskin.  >:(  >:(

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #21 skrivet: lör 12 jan 2008 13:29:28 »
Hej Reseda!
Hoppas du förstår att vi män inte är stöpta i samma form allihop. En del av oss har faktiskt lyckats med att ha egenskaper som av en del ser som "kärringaktiga", ex. så försöker jag att tvätta själv, jag lagar gärna mat och den blir oftast mycket god enligt mina nära och kära. Veden som skall in är givetvis min syssla och då menar jag in i vedboden, bilarna har alltid fallit på min lott, med en liten reservation, jag börjar bli lite trött på mekandet men det finns ju andra som gör detta mot betalning. Jag har dock en stor passion som kanske stör, jag älskar loppisar, det delar jag dock med min fru och jag behöver inte bjuda ut mej för att få henne med på loppisrunda. Jag köper porslin och hon köper tyg samt böcker och hela huset med tillhörande ekonomibyggnader är välfyllda. Nu känner jag att jag har lämnat ämmnet så jag lägger in ett recept: 
Min favoriträtt är faktiskt ganska enkel, jag brukar köpa benfri fläskkotlett i bit, ofta ganska billig. Jag skär den i lövtunna skivor, lägger en god ostbit på varanna skiva ( cheddar ) lägger ihop två bitar, dubbelpanerar och efter varje stekomgång vispar jag ur stekpannan med lite vatten som jag sen häller i såsen. Såsen är alltid en bottenredd dillsås och den får en helt ny dimension med stekspadet.
Ungefär så gjorde mamma fast hon använde alltid bogfläsk, dock är det svårt att få tag i bra bogfläsk om man är lite kräsen som jag är med råvaror. Givetvis serveras detta med en bra potatis, och då brukar det bli Asterix som har en bra kvalitet och inte kokar sönder

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #22 skrivet: lör 12 jan 2008 14:28:16 »
Reseda, din syn på manligt och kvinnligt ger mig kalla ilningar längs ryggraden.
I vårt hushåll är det mannen som lagar mat, och han gör ett alldeles ypperligt jobb.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #23 skrivet: lör 12 jan 2008 21:28:03 »
Härligt Konvaljen, det var just de där iskalla kårarna jag försökte frammana. Vi kan ju inte bara sitt och hålla med varandra. Upp till en rolig debatt!

GGTK vill inte ha vispad grädde till rulltårtan och kaffe nu. Han äter den hellre RÃ…, påstår han. Detta för att jag bad honom vispa grädde. Men sonen kom 3:a idag på Endurotävlingen. Maken blev tyvärr inte varken våt eller kall.

Han hade REGNKAPPA!!  Hahahaha milda makaroner så töntigt. En karl med regnkappa. Jag tänker på Sven Duva. DET var en man det!!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #24 skrivet: lör 12 jan 2008 21:41:43 »
Då detta är recepttråden kommer jag osäkt att tänka på "torsk i kapprock" som står med i rutiga kokboken

Sven Dufva vet jag inte om man skulle orka med länge :)

"Var from och glad och villig städs, långt mer än mången klok,
Och kunde fås att göra allt, men gjorde allt på tok."

..även om from och glad och villig låter som en man man vill ha :)

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #25 skrivet: lör 12 jan 2008 22:39:39 »
Slutar inte dikten: Där stod han glad var han sig ställt. I frost, i svält, i nöd......

GGTK ville märkligt nog ha rulltårta med grädde sedan jag vispat lite åt mig. RÃ… rulltårta var han trött på då   :-\

nisse 8

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 872
  • Va??
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #26 skrivet: sön 13 jan 2008 14:08:39 »
Slutar inte dikten: Där stod han glad var han sig ställt. I frost, i svält, i nöd......

GGTK ville märkligt nog ha rulltårta med grädde sedan jag vispat lite åt mig. RÃ… rulltårta var han trött på då   :-\

Du ska inte sluta förvånas över oss män Reseda, rätt va det är sätter vi in en stöt :-*

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #27 skrivet: sön 13 jan 2008 16:48:55 »
Reseda, det var inte jag som reagerade över din manssyn. Tvärtom! Jag håller verkligen med dig i din! (Men min särbo gör ljuvliga omeletter, det ska erkännas. Och han har ju ett eget kök han kan dona i och det gör han bra. Dessutom bärvägrar han, det aset! Ingen riktig karl, med andra ord.)
Allt går.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #28 skrivet: mån 14 jan 2008 01:25:31 »
GGTK recept för söndagmiddag: Tag med lilla hustrun på restaurang  ::)

Efter att ha vallat henne i möbelaffärer..........och vi köpte minsann!!