Författare Ämne: Recept  (läst 14968 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Recept
« skrivet: sön 16 dec 2007 13:35:00 »
Jag fotograferade gårdagens middagstillverkning, för jag tänkte det skulle vara kul att starta en tråd med recept, här har jag inga exakta mått men i alla fall:

Gnocchi med lax

Gnocchi (1-2 portioner)
1 gul lök
1 röd paprika
½ squash, gärna gul om det finns
150 gr gravlax
salt
1 msk socker
Smör och olja blandat till stekning

Koka vatten till pastan
Skiva squashen, dela paprikan i hyfsat stora bitar, löken ska klyftas som så att den hänger ihop i ena ändan för om man har tur har man sedan en och annan "solfjäder" av lök i behåll.
Koka gnocchin.
Fräs grönsakerna i gryta, medelvärme 20 minuter efter halva tiden tillsätts salt och socker, det suger ut vätska ur grönsakerna så halva tiden räcker, det bildas en "sås" i vilket fall. Det ska fräsa så länge att squashen är mjuk men paprikan och löken ännu har ordentligt med tuggmotstånd.
Tillsätt gravlax i bitar/strimlor, låt det värmas så det blir ogenomskinligt. Blanda den kokta pastan med röran - om så önskas.

De bifogade bilderna visar storleken på respektive grönsaksbitar (det blev en hel liten squash denna gången), samt ett resultat, som måste erkännas blev lite överkokt denna gång, någon satt vid datorn...

Receptet kommer från restaurangfolk som tagit av det som fanns på menyn och rört ihop en personallunch. Grönsaksröran kan alltså med fördel användas för sig till diverse rätter, har också någonstans en bild på samma sak med jätteräkor istället för lax, läggs in strax. Hittade bilden, ser att jag använt rödlök och gul paprika dessutom, huvudsaken är att det är mycket färg!
« Senast ändrad: sön 16 dec 2007 13:47:48 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #1 skrivet: mån 17 dec 2007 01:10:18 »
Mmmmm, det verkade gott Ada!

Förlåt, jag höll nästan på att glömma receptet jag lovade men här kommer det. Jag har gjort dem i helgen och bif ett foto. De blev inte så bra som de brukar bli, (marängsmeten blev lite rinnig) men de smakar gott!

Jag har provat med både smör, margarin och laktosfritt margarin. Alla blev goda men jag kommer inte att göra om dem med smör. De blev inte lika goda som de med margarin. Det laktosfria blev hur bra som helst. Väg margarinet och mjölet! Min erfarenhet är att dl-mått på framförallt mjölet tenderar att ge olika resultat.

Jitterbuggare omkr 70 st
Ett annorlunda recept bl a för att det bara är att vispa på, ingen försiktig vändning av sockret här!

4 hg margarin (jag tycker inte smör blir lika gott)
4 hg mjöl

4 äggvitor
5 dl socker
1 msk majzenastärkelse
1 krm salt
1 tsk vitvinsvinäger

Kör margarinet och mjölet i matberedare tills degen tagit ihop. Låt vila i kylen en timme. (Jag har provat göra degen dagarna före och av någon anledning blev det inte bra)

Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda därefter i socker, majzena, salt och vitvinsvinäger. Vispa/kör i matberedaren 5-10 minuter. Fyllningen ska bli alldeles blank och fluffig.

Dela degen i fyra delar. Kavla ut resp del till en rektangel, ungf som ett A4:a ark. Fördela 1/4 av fyllningen. Rulla ihop och skär i ca 2-cm bitar.

Ugnen 150 grader, 20 min ungf.

Det var allt. Om du vill göra en mindre sats så tar du bara 1/4 av receptets råvaror UTOM vitvinsvinägern och majzenastärkelsen. Till 1 hg margarin tar du 3/4 kryddmått vitvinsvinäger och 3/4 tsk majzenastärkelse.
« Senast ändrad: mån 17 dec 2007 01:12:28 av Fjoll »
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #2 skrivet: sön 6 jan 2008 16:54:23 »
Härom dagen hade jag 25 kronor på kontot så då började stora skåprensardieten (skåp innefattar kyl- och frysskåp)

Recept på:

Köttsoppa på älg

Liten bit älg (400 g kanske?) grävs fram ur frysen, kokas i 1,5literskastrull med halv rödlök, delad jättemorot, vitpepparkorn (kryddpepparkornen slut), lagerblad, några avdammade från botten på plastbyttan med kryddpåsar :) (jag beskriver skåprensningen som ni förstår)
Kokar kanske 45 minuter, lyfts upp och delas i tärningar, puttrar vidare (lika länge?) Ingen aning om tiden egentligen, gick efter hur köttfibrerna började dela sig och köttet började bli riktigt mört
Köttärningarna lyfts över till treliterskastrullen, spadet silas

Dags att gräva fram den intorkade purjon längst bak i kylskåpet, tar av det yttre torkade lagret, skär av den torkade änden, fräsch och fin purjo strimlas tunt, tillsätts i kastrullen. Näst största jättemoroten ur påsen skalas, delas i stavar tillsätts i kastrullen.
Asterixpotatisen som var över från jul skalas och delas, tillsätts, morotsstavarna har haft en lagom mycket längre koktid vid detta laget (vatten har förstås tillsatts när ingredienserna ökat i antal) Salt och mald vitpepper tillsätts efter smak. Kokas tills potatisen är mjuk.

Mycket gott blev det! Snart kommer budget-/dietrecept 2
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #3 skrivet: sön 6 jan 2008 17:12:39 »
Dietrecept skrev jag, det jag har i frysen är magert så det är också en bra diet efter helgerna det här.

Vad gör man med en bytta lingon i kylskåpet som man undrar om dom är på gränsen till att bli dåliga? (ska väl inte bli dåliga egentligen, innehåller naturligt konserveringsmedel, liksom hjortron)

Häller i stor kastrull med två liter vatten, en deciliter socker, puttrar godtycklig tid, rör lite, silar, får lingondricka, gott varmt också, måltidsdryck kyld utspädd 50/50 -så som denna sats råkade bli

Innehållet i silen blir till klappgröt. Häller ut i mindre kastrull, kokar upp, tillsätter mannagryn, kokar en kvart, häller över i margaretabunke ställer att svalna i kylen, vispas upp med elvispen så det blir ljust gammelrosa, in i kylen igen att koagulera lite, klart!

(en liten varning att vara för snål med lingonböset till klappgröten när man gör den på avsilat... eller rättare sagt inte spä ut det för mycket, den blev vattning för mej nu, man gör den ju egentligen på lingon, eller rårörda lingon, lingonsylt går säkert bra också)

« Senast ändrad: sön 6 jan 2008 18:22:48 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #4 skrivet: sön 6 jan 2008 17:36:27 »
Recept på SÖTAD POTATISLÃ…DA

ca 1 liter potatismos
1-2 tsk vetemjöl
salt
(muskotnöt)

Tillsätt vetemjölet i det varma (och ganska lösa) potatismoset. Moset frår stå och dra på varm plats i ett par timmar. Krydda med salt och ev muskotnöt. Lägg över i eldfast form. Grädda i 1-2 timmar i svag ungsvärme. Akta så rätten inte torkar ut. Serveras med kötträtter.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #5 skrivet: sön 6 jan 2008 18:06:13 »
Flyttade hit ditt recept, men din låda är inte sötad? Lite sirap eller?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #6 skrivet: sön 6 jan 2008 18:37:58 »
Mitt hemmagjorda margarin kan kastas in här bland recepten, för i bara farten med annat röj blev det gjort en sats också.

200g normalsaltat smör
2 dl rapsolja
2 tsk salt, gourmetsalt av något slag kan väljas istället

Skiva smöret i byttan det sedan vispas i och låt stå i rumstemperatur tills det är mjukt, tre timmar kanske? Tillsätt salt och hälften av rapsoljan, vispa med elvisp (smöret ska alltså vara så mjukt att detta går bra) till slät smet, tillsätt resten av rapsoljan, ställ in att stelna i kylskåpet

(lite kort tid ute i rumstemperatur, lite för hårt smör, gör att det är svårare att få en slät smet, men när man vispat desto längre då för att få det jämnt, har man på denna sats lyckats vispa in kanske en deciliter luft, så det inte får plats i det man räknat med för bytta!) 

Detta är inte lättmargarin då fetthalten är 95% men det är en god fettsammansättning, och mer omega3 än i lätt&lagom omega3 t ex -går också att steka i med fördel!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #7 skrivet: sön 6 jan 2008 18:55:48 »
Jag har pengar på kontot igen, men fortsätter med ansatsen att rensa i skåpen. Hare ur frysen, får puttra i vatten och tina samtidigt (den är färdigkokt) Från längst bak i skåpet över kylskåpet har redan tidigare lagts torkade trattkantareller i blöt. I kylskåpet finns kvar en rödlök och en gourmet creme fraiche.

Rödlöken hackas, fräses i gryta, trattkantarellerna får puttra med en stund, vetemjöl pudras över, redes av med harspad, haren har kokts inklusive ben, vilket nu separeras, och aptitligt stora stycken tillsätts grytan, liksom cremefraichen och salt och peppar.

Kostnad 0 kr :)

(Gör denna gryta sent fredag kväll, ris till, inte helt optimalt, tar med resten till den utflyttade sonen lördag med resterna ur en annan potatispåse, och vi njuter till tonerna av Scorpions på vinyl -han fick en vinylspelare i julklapp av mor och blev också superimpad av att morsan hade Yngwie Malmsteen, Scorpions, Billy Idol, Killing Joke mm)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #8 skrivet: sön 6 jan 2008 21:11:37 »
Här kommer det inte in någon kosing på länge, men förråden är hyfsat välfyllda. Dagens skåprensing resulterade i en rätt som uppskattades av alla.

1 påse kycklinginnerfiléer
2 gula lökar hackade
1 kartong krossade tomater med basilika
2 dl vatten
2 kanelstänger
1 msk torkad ingefära
1 kvittenfrukt i bitar
1 stånd fänkål i bitar
1 msk honung
salt

Allt ner i en gryta och puttra en halvtimme. Serveras med ris och blandad sallad. Mums!
Allt går.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #9 skrivet: sön 6 jan 2008 22:19:17 »
Den så att säga sötar sig själv, en lätt jäsning i värmen, gissar jag.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #10 skrivet: sön 6 jan 2008 22:52:56 »
Den så att säga sötar sig själv, en lätt jäsning i värmen, gissar jag.
kollade inte i finska kokboken :) men jag såg också många recept på nätet med en matsked sirap, hittade en diskussion (på finska) där hela saken förklaras väl http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ideakeittio/keskustelu/t1443222

Det står ju i timmar i 50-75 grader, och pöser (tänkte jag, den enda gång jag gjort det själv, uppfattade jag det som att det skulle fluffa till sig :)) men jag läser nu att sötningsprocessen kommer sig av att stärkelsen i potatisen spjälkas till socker, det är när man inte lyckas med detta man får tillgripa sirap, sen måste ju mjölksockret spjälka sig också och söta det med

Vi pratar alltså om den finska potatislådan
« Senast ändrad: sön 6 jan 2008 23:04:23 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #11 skrivet: sön 6 jan 2008 23:55:43 »
Convallaria ditt recept verkade verkligen spännande med kanelstänger och allt!

Idag åt jag och son nr två upp gäddan han fick på trolling förra sommaren, men vi var och köpte en milda matlagningsgrädde* och en liten burk sparris till den först.

Den kryddades med salt, citronpeppar och dill ur en liten frysförpackning jag köpt i panik för evigheter sedan när maten krävde detta men det inte fanns färsk, halva grädden hälldes över, östes med emellanåt, mot slutet hälldes sparrisen ut runt om, och resten av grädden ovanpå

*det är ju gott med riktig grädde, men ju synd att man förtar effekten av nytttigt (fisk)fett , som ju knappt finns i gädda, med mängder med mättat fett, därför "grädde" med rapsolja i.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #12 skrivet: mån 7 jan 2008 21:28:24 »
1vanlig gul lök som kärleksfullt hackades i små rara tärningar som jag fräste gyllengula i olivolja med en stänk av småfrästa vitlökstimbaler.som fick puttra samman med 500 g nötfärs,lite buljong och vitt vin.
Efter 1 t puttrande och rörande tillsatte jag  3 msk tomatpure`, 1/2 dl Hp- sås, diverse kryddor som hamnat längst bak i kryddhyllan.
Under tiden som allt puttrade och hade sig så gjorde jag ett laddning av potatismos med både grädde och smör.
Köttfärsröran lades i en ugnsfast form med potatismoset över, gratineras i ugn 225grader i cirka 20 minuter , serveras med en grönsallad.


Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #13 skrivet: ons 9 jan 2008 12:52:33 »
  "4 vanliga gula lökar som kärleksfullt hackas i små rara tärningar som jag fräser gyllengula i olivolja"....


 (När jag får köttrester, lägger jag dem i en frysburk. När burken är full, steker jag köttet i tärningar)

Förhoppningsvis har jag en slatt steksås också i frysen. Såsen, kötttärningar och löken får puttra i några minuter. Sedan upp med puttret i en eldfast form.
 Potatismos med bara mjölk och kryddor över, gratineras i ugn 225grader i cirka 20 minuter , serveras med en grönsallad.

Jättegod resträtt som har varit ungarnas favoritmat i 42 år. Ã…ja, GGTK och jag älskar den också med lingon och grönsallad till.

Den här rätten lärde vi oss i skolköket på 50-talet. Snackar vi RETRO eller.......?

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Recept
« Svar #14 skrivet: ons 9 jan 2008 21:08:03 »
Mina bästa varma mackor:

fullkornsformfranska
ruccola
kallrökt skinka
skivad tomat
smulad äkta fetaost

Gratineras 200 grader

Sen strös däröver hackade svarta kalamatas- eller marmarabirlikoliver och rikligt med hackad färsk basilika.
Tre droppar god olivolja på toppen av varje macka. Jag, som är en matfrisk person, blir mätt på två såna mackor.

Ett kraftigt rödvin passar till eller varför inte en kopp te.
Allt går.