Författare Ämne: Vill du göra skillnad i jul?  (läst 4614 gånger)

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Vill du göra skillnad i jul?
« Svar #1 skrivet: lör 24 dec 2011 15:44:14 »
Igår var vi många som hjälptes åt att göra julen en liten smula bättre för de hemlösa. Flera hundra personer hade hjälpts åt att samla in kläder och förnödenheter och flera företag bidrog med mat och hygienartiklar. Fazer lyssnade på min vädjan och bidrog med 200 kg bröd. Även Kafé Copacabana och Bästa Bageriet Mariatorget gav oss bröd och glutenfritt fick vi från Friends of Adam. Helt fantastiskt!

Det blev många timmars smörgåsberedning, klädsortering och paketinslagning. Sedan delades allting ut bland stadens hemlösa samt kördes ut till olika härbärgen, något som uppskattades mycket och som ledde till glädjetårar hos såväl givare som mottagare.

SVT filmade under förberedelserna och inslaget på tre och en halv minut sändes på både Aktuellt och ABC igår kväll. http://svtplay.se/v/2659363/rapport/karl-bertil_jonssons_valgorenhet?sb%2Cb1387515%2C1%2Cf%2C-1 (Klippet ligger under Rapport men det var i Aktuellt och ABC det sändes)
I Aktuellt följdes inslaget av flera inslag och åsikter om välgörenhet och ämnet fick sammanlagt hela 11 minuter av sändningen. Kanske kan detta bli en liten ögonöppnare? Nu hoppas vi att även våra politiker lär sig att prioritera rätt: Lite mat och kläder är självklart välkommet bland de behövande men det krävs så mycket mer för att alla ska få en dräglig tillvaro.
Det handlar givetvis om bostad, boendestöd, hjälp att komma tillbaka och klara av en sysselsättning, tandvård, läkarvård, i vissa fall missbruksvård och i andra fall terapi - Saker som måste organiseras och finansieras på ett annat sätt än vad vi som medmänniskor kan åstadkomma.

Vid midnatt var vi färdiga för dagen och jag kollade min e-post. Där hittade jag ett mycket glatt besked:
Tele2/Comviq hade äntligen bestämt sig angående min förfrågan om kontantkort till några av de hemlösa.

Det börjar nog bli dags att börja tro på tomten i alla fall. Kanske inte som ensam individ som åker runt och gör allas jul men som en samlad kraft.

Ensam kan inte göra allt men tillsammans kan vi göra mycket.

Ha en riktigt god jul och ta hand om varandra!

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Vill du göra skillnad i jul?
« Svar #2 skrivet: lör 24 dec 2011 20:22:37 »
Fantastiskt! Önskar dig en riktigt God Jul!
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))