Författare Ämne: Kosta L ?? 652  (läst 16066 gånger)

backagardsvagen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
Kosta L ?? 652
« skrivet: sön 4 dec 2011 15:17:48 »
Jag har en fin och rätt speciell liten vas som är signerad i det slipade puntelmärket och som jag antar är formgiven av Vicke Lindstrand:

Kosta L - en krumelur som ser ut som ett S i ett G eller O ...?- 652 och under följer en liten blixt som inte är ett skrapmärke - bäst ni kollar bilderna, jag är osäker särskilt om SGet, det kanska bara ska vara S som betyder slipat glas? men kanske det är sliparen som har signerat med sina egna initialer också?

Vasens mått: 8,3 cm hög x 7,5 cm bred x 4 cm tjock

Slipningen är gjord som 26 små trappsteg längs med ena sidan.

Har googlat och googlat men hittar 0 om just den här vasen. Hittar inga andra vaser som är så vackert slipade av Lindstrand heller för den delen. Kanske nån vet mera? Hur mycket kan den vara värd?

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Kosta L ?? 652
« Svar #1 skrivet: sön 4 dec 2011 19:37:40 »
Kosta LS i kombination med 652 bör innebära Lindstrand, slipad, 1958-59. Det gick en sådan nyligen på Tradera (kanske var den du har nu) för bara 55 kr. Märkligt lågt pris, tycker jag!

backagardsvagen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Kosta L ?? 652
« Svar #2 skrivet: lör 17 dec 2011 19:17:11 »
Ja, det var jag som köpte den på tradera :-) Men att det skulle vara så svårt att hitta uppgifter om den! Det är en Vicke Lindstrand, men vem var GS? Eller SG? Eller vad krumeluren nu ska betyda...

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Kosta L ?? 652
« Svar #3 skrivet: sön 18 dec 2011 22:04:21 »
Som sagt, det står L S och det står för Lindstrand slipad =)

backagardsvagen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Kosta L ?? 652
« Svar #4 skrivet: tis 6 mar 2012 19:51:48 »
Tack, L S alltså. Och den där lilla blixten, kan det vara Z som står för Arthur Zirnsack? Jag har en karaff av Lindstrand, också den med den lilla blixten. Och även den är slipad. Numret stämmer överens med den tidsperioden som Zirnsack jobbade på Kosta. Han var gift med Hanne Dreutler. Vet någon mera om Zirnsack?