Författare Ämne: hjälp med att identifiera ett hyllsytem från 1950-talet  (läst 8853 gånger)

Blomman

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
hjälp med att identifiera ett hyllsytem från 1950-talet
« skrivet: tis 20 dec 2011 19:44:39 »
Hej retroentusiaster.

Jag registrerade mig precis, så det här är mitt första inlägg.

Jag behöver hjälp med att identifiera ett svenskt hyllsystem från 50-talet. Jag har bifogat fyra (4) foton (hoppas jag).
Träslaget är teak. Delarna ser ljusare ut på fotona, men det är p.g.a byggdamm som lagt sig på dem.

Som ni ser på första fotot är det paneler som man monterar på väggen. Man hänger upp dem på en tvärslå som man fäster på väggen - se foto nummer 4, vilket också visar baksidan på en panel.

Det tredje fotot visar några skåp till systemet och på det fjärde fotot ser du olika hyllplan - de långsmala hålen är på hyllornas undersidor. Hyllorna är kilformade, som ni ser.

Hoppas någon vet vad systemet hette, var det tillverkades, vem som formgav det m.m.

Tack på förhand/Blomman

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: hjälp med att identifiera ett hyllsytem från 1950-talet
« Svar #1 skrivet: mån 26 dec 2011 20:59:28 »
Hej.

Kul att se detta hyllsystem på bild. Jag har tyvärr ingen aning var de kommer från. Men jag har fem "panelsektioner" och en himla massa hyllor.
Välbyggt system, framförallt hyllorna. Mina är "märkta" med penna och det står "DOMUS" under, så antagligen har de sålts av domus och blivit märkta med var de skulle.

Om du skulle vara intresserad så är mina till salu.

Mvh. Kallekanin.

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: hjälp med att identifiera ett hyllsytem från 1950-talet
« Svar #2 skrivet: tis 27 dec 2011 11:51:56 »
En bild på min "vägg" innan nermontering.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: hjälp med att identifiera ett hyllsytem från 1950-talet
« Svar #3 skrivet: tis 27 dec 2011 16:48:13 »
Det skulle kunna vara IKEAs panelhylla "RADIKAL". Denna bild tagen ur katalogen från 1965.
« Senast ändrad: tis 27 dec 2011 16:50:23 av JJ »

Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: hjälp med att identifiera ett hyllsytem från 1950-talet
« Svar #4 skrivet: tis 27 dec 2011 16:55:43 »
Svårt att se på bilden men du som har katalogen framför dig kanske ser om hyllplanen är kilformade?
Sen gjorde ju Kai Kristiansen en del liknande, t.ex. detta: http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?ItemId=2380422&LanguageId=3#
« Senast ändrad: tis 27 dec 2011 17:08:31 av Wanja »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: hjälp med att identifiera ett hyllsytem från 1950-talet
« Svar #5 skrivet: tis 27 dec 2011 17:02:53 »
Svårt att se på bilden men du som har katalogen framför dig kanske ser om hyllplanen är kilformade?

Nej, det är de inte. Så då kan vi avfärda denna.

Blomman

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: hjälp med att identifiera ett hyllsytem från 1950-talet
« Svar #6 skrivet: tis 27 dec 2011 19:59:55 »
Hej på er och tack för era svar och bilder.

Och tack i synnerhet till Kalle Kanin för fotot på ditt monterade system. Jag har faktiskt inte sett hyllsystemet uppsatt förut, jag köpte mitt i bitar för ett antal år sedan och det åkte tyvärr direkt in i ett källarförråd då.

Och tack för ditt erbjudande Kalle Kanin, men jag har inte plats för systemet nu heller (trots att jag nyss har flyttat till större boende), så jag vill inte köpa fler delar. Snarare kommer jag så småningom att försöka avyttra mitt exemplar.

För övrigt är det en intressant teori att systemet såldes på Domus. Mina paneler har ett efternamn och antal paneler skrivna med blyerts på baksidan, så jag antar att det skräddarsyddes efter mått (6 paneler är lika breda med 1 panel är smalare, sammanlagt 3.90 cm brett). Därför har jag trott att systemet var riktigt dyrt då det såldes, vilket dock inte riktigt hänger samman med att det skulle ha sålts på Domus, som vid tiden hade låga priser i  linje med Kooperationens policy. Fast systemet kanske trots allt såldes långt billigare än det hade gjorts på "fina gatan". Den relativt enkla formgivningen tyder i.o.f.s. på att det skulle vara en billigare möbel än de som exempelvis såldes på NK. (Som ni märker tänker jag högt, det är blott fria spekulationer.)

Hur som helst, tack för svaren och gott slut/Blomman