Författare Ämne: Sublim Atterbergare  (läst 4956 gånger)

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
Sublim Atterbergare
« skrivet: tis 27 dec 2011 11:06:18 »
Det här synnerligen trevliga kruset har jag inte lyckats hitta i listorna från UE-boken. Nummer 104 finns på två ställen men är då andra föremål. Av signaturen att döma är konstnären Ingrid Atterberg. Måtten är 16 x 10 cm. Det låga numret och EKEBY-stämpeln tyder på en relativt tidig pjäs. Är det någon som vet mer? Tillverkningsår och eventuellt namn vore kul att veta.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Sublim Atterbergare
« Svar #1 skrivet: tor 29 dec 2011 23:33:20 »
Du hittar info på s 233 i ueboken. Det är en kanna som har flera olika dekorer. På s 66 bild 36 ser du den med en annan dekorän din. Den är tillverkad någon gång under tiden 1947-53. Jag har sett samma mönster som på din kanna på fat, men kommer inte håg vad det heter. Hör av mig ifall minnet skulle förbättras ;)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Sublim Atterbergare
« Svar #2 skrivet: fre 30 dec 2011 15:11:45 »
Tack för svaret. Jag har inte UE-boken men jag har nu fått reda på att den ingår i en "premiumserie" som kallades "Ekebyverkstad" och som tillverlades mellan 1947 och 1953. Ingrid Atterberg formgav all keramik i denna serie och som du säger fanns flera olika mönster på samma grundmodeller. Mitt mönster heter "Dekora".