Författare Ämne: Gipsfigurer från 50-talet  (läst 3745 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Gipsfigurer från 50-talet
« skrivet: sön 16 dec 2007 19:38:13 »
Dessa brukar kosta runt hundralappen om de är i fint skick. Mina två har flagat en aning och kostade därför en tjugolapp styck efter lite prutning. Jag hade tänkt att lacka om dem med svart halvmatt burksprayfärg, men tänkte fråga här först om någon annan har erfarenhet av målning av dylika? Färgen kanske inte går ihop med den som finns på från början?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gipsfigurer från 50-talet
« Svar #1 skrivet: sön 16 dec 2007 21:01:06 »
jag skulle prova svart tusch, men bara precis i skadorna, en färgskillnad märks värre om man kladdar med tuschen
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Gipsfigurer från 50-talet
« Svar #2 skrivet: sön 16 dec 2007 22:23:22 »
Jag har sett en figur som var reparerad med svart tusch och det såg inte bra ut. Det är inte samma glans eller färg - tuschen skiftar i många färger vid belysning. Enda sättet tror jag är att först slipa så att kanterna vid flagorna först försvinner och sedan spraya över alltihop. Skulle det inte bli bra så är det ingen större förlust ekonomiskt. Men jag skall försöka hitta någon begagnad sprayburk för några kronor - nya tror jag att de är ganska dyra.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Gipsfigurer från 50-talet
« Svar #3 skrivet: fre 28 dec 2007 01:19:59 »
Jag skulle först prova med att måla i de vita fläckarna med hobbyfärg från t ex Panduro. Säljs i små burkar. Blev det inte bra skulle jag spraya över hela bysterna.