Författare Ämne: Nån som vet mer om den här kopparlampan, jugend?  (läst 3731 gånger)

hannahpanna

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Nån som vet mer om den här kopparlampan, jugend?
« skrivet: mån 16 jan 2012 12:48:00 »
Hejsan!
Jag har fått en riktigt rolig lampa av min gammelfaster. Hon säger att den är runt 60 år och kommer från vår släktgård.
Den ser ganska orginell ut och jag undrar om det finns nån här som har sett en liknade och kanske har mer info. Finns inga stämplar eller märkning på den
Den är ca 56 cm i diameter och "längden" är ca 89 cm.

Lampedusa

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
    • Visa profil
SV: Nån som vet mer om den här kopparlampan, jugend?
« Svar #1 skrivet: mån 16 jan 2012 16:59:56 »
Den lär vara mer än 60 år. Såvida den inte är ett alster av den lokala klensmeden lär den nog vara från 20-talet eller till och med tidigare. Att sätta nakna glödlampor som sticker ut på det där sättet gjorde man nog bara när det var koltrådslampor som användes och fiiiint med elektriskt ljus. Metalltrådslampor skulle ha bländat för mycket. De kom 1910 men slog såklart inte igenom med en gång.

hannahpanna

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Nån som vet mer om den här kopparlampan, jugend?
« Svar #2 skrivet: mån 16 jan 2012 17:10:06 »
Tack så mycket! Hon sa minst 60, men hon är lite darrig ;)
Den är riktigt gedigen så den är inget hafsverk av bysmeden, gården den kommer ifrån var "stora huset i byn". Och tror inte att min gammelmormor hade bysmedens verk i köket ;)
Såklart undrar jag ju om nån vet om det finns nått värde i den, ska inte säljas men det hade varit kul o veta.