Författare Ämne: Tapeter från 70-talet  (läst 36415 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Tapeter från 70-talet
« skrivet: mån 17 dec 2007 12:29:13 »
Här finns originaltapeter från 70-talet:

http://www.tapetskrubben.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #1 skrivet: tor 27 dec 2007 20:13:03 »
Själv har jag fyndat både vintage och retro tapeter på nätet. Finns även på auktioner ex.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #3 skrivet: tor 27 dec 2007 21:56:12 »
Det var inga dåliga grejer det, särskilt den sista auktionen!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #4 skrivet: tor 27 dec 2007 22:12:15 »
Ja den var något, jag vet inte, vad säger man? Tilltalande då!
Men sen hade Du en fin tråd med ordet Vitra, utan att titta i ordboken nu, vet Du vad det är? Ja eller nej. :-*

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #5 skrivet: fre 28 dec 2007 01:08:40 »
Hoppas att ni skojar??! Inte menar ni på fullt allvar att 70-tals tapeterna är snygga?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #6 skrivet: fre 28 dec 2007 09:16:56 »
Hoppas att ni skojar??! Inte menar ni på fullt allvar att 70-tals tapeterna är snygga?

Ehhh, de är skitsnygga!   :o

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #7 skrivet: fre 28 dec 2007 12:00:44 »
Reseda är sån här Kikarbara :) det är bra att nån säger emot ibland :)

Kan nog vara svårt att se det framför sig, men den sista tapeten som fondvägg, bakom ett danskt sideboard i teak och resten av möblemanget i samma stil, och det sitter som en smäck, sen kan t ex inte jag själv förverkliga det hela, vet inte ens om jag vill, men jag kan se detta framför mej, hur det kan se kanonbra ut...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #8 skrivet: fre 28 dec 2007 13:08:16 »
Det finns ju massor av snygga tapeter i JJs inlägg, vissa kan man fixa hela rum med... några andra kan man gör fond med, men fond är svårt att göra snygga avslut med... 8)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #9 skrivet: fre 28 dec 2007 14:42:42 »
Ja, visst ÄR jag sånhär! ;D  Alltså om jag fick 100 000 så skulle jag inte tapeta om huste med 70-tals tapeter.  Vi flyttade in i det här huset för 30 år sedan. Tapetrivning var det första vi började med. Huset var då omtapetat för 4 år sedan. HUHUHUHUHUHUUUUUUUUU jag hade mardrömmar........ >:(

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #10 skrivet: fre 28 dec 2007 20:22:04 »
... några andra kan man gör fond med, men fond är svårt att göra snygga avslut med... 8)

Det är väl främst stormönstrade tapeter som används till fondväggar. Avslut? När väggen är slut så blir det ett naturligt avslut. Själv hade jag tänkt att måla väggarna i vardagsrummet - två (mitt emot varann) blir vita, en turkos och en svart. Det är mycket snyggare än det kan låta.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #11 skrivet: lör 29 dec 2007 01:16:45 »
Vill minnas att jag någonstans i husen sett tapetrullar från forna tapetfrosserier. Ska försöka leta fram dem vid tillfälle.  :-[

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #12 skrivet: ons 2 jan 2008 10:52:33 »
Vill minnas att jag någonstans i husen sett tapetrullar från forna tapetfrosserier. Ska försöka leta fram dem vid tillfälle.  :-[

Har ochså en hel del rullar av olika de slag. Söker information och litteratur om tapeter under nittonhundratalet om någon kan tipsa om en bra sådan...

Frippe i skafferiet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #13 skrivet: lör 5 jan 2008 14:10:06 »
kikarbara: du kan få mycket tips på interior1900.com. Där kan du lära dig lite mera om i vilka epoker dina tapeter tillhör i alla fall. Härlig sida med tapeterna indelade i kategoerier. De är till salu, kanske lite dyrt men söker man efter något speciellt kan det ju vara värt... Själv brukar jag bara önskedrömma ;)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Tapeter från 70-talet
« Svar #14 skrivet: lör 5 jan 2008 14:18:15 »
kikarbara: du kan få mycket tips på interior1900.com. Där kan du lära dig lite mera om i vilka epoker dina tapeter tillhör i alla fall. Härlig sida med tapeterna indelade i kategoerier. De är till salu, kanske lite dyrt men söker man efter något speciellt kan det ju vara värt... Själv brukar jag bara önskedrömma ;)

Jodå, den sidan har jag hittat. Och han har helt fantastiska bilder, men jag är inte alltid helt överens om perioderna han anger och det är väl det jag söker mer info om. Jag tror att han liksom jag själv måste uppskatta ibland. Vissa rullar har exempelvis ingen märkning eller info alls utom en liten stämpel i början på rullen som inte säger särskilt mycket...