Författare Ämne: Hjääälp, hur gör man goda revbensspjäll?  (läst 5579 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
Hjääälp, hur gör man goda revbensspjäll?
« skrivet: mån 17 dec 2007 15:41:01 »
Shit happens, jag åkte på revbensspjällen... Ja ja, vad är en kväll i sängen med en god bok, ingenting....
Vore kul att överraska maken med något som smakar bra, tom jättebra. Så, har någon av er ett recept på riktigt goda spjäll så är jag er mycket tacksam.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Annanym

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
SV: Hjääälp, hur gör man goda revbensspjäll?
« Svar #1 skrivet: mån 17 dec 2007 20:00:01 »
Jag har precis tagit ut spjäll ur ugnen gjorda efter ett recept i senaste ICA-tidningen Buffe'. Misslyckade får man nog kalla dom. Men maken som fungerar lite som en slasktratt här hemma har redan ätit upp hälften. Tastline brukar ha fina recept.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Hjääälp, hur gör man goda revbensspjäll?
« Svar #2 skrivet: mån 17 dec 2007 20:56:28 »
Tack, då behöver jag inte göra dem. Orsaken att jag åkte på att gör dessa var att jag hittade ett receptet på nätet som lät gott och föreslog kärestan att kanske skulle vi prova en ny variant..... nåt mer behöver jag väl knappast säga. De skulle kokas i julöl och kryddas med bl a kanel. Smakade INTE gott.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Hjääälp, hur gör man goda revbensspjäll?
« Svar #3 skrivet: mån 17 dec 2007 20:58:31 »
De har annars suveränt goda färdiggrillade revbensspjäll i charken på ICA! (OBS, jag får inte betalt av ICA för att skriva detta ;D)
« Senast ändrad: mån 17 dec 2007 21:00:15 av JJ »

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Hjääälp, hur gör man goda revbensspjäll?
« Svar #4 skrivet: mån 17 dec 2007 22:33:11 »
Inte svårt alls! Om det gäller revbensspjäll som är i bit, alltså ganska tjocka nästan som fläskkotlett som inte är delad utan är liksom en stek , samma recept gäller även för hel fläskkotlett med ben, pensla köttet med en blandning av olja, soja samt kryddor , in i ugnen 150 grader , vänd på köttet efter cirka 50 minuter , pensla köttet igen med sojablandningen , höj värmen till 175 grader , låt köttet steka i cirka 40 minuter till , täck med ugnsfolie efter 30 minuter, För att kolla att köttet är genomstekt , stick med en tandpetare närmast benet i steken , om köttet är klart för att ätas så är vätskan från köttet klar som buljong.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Hjääälp, hur gör man goda revbensspjäll?
« Svar #5 skrivet: tis 18 dec 2007 01:35:29 »
Honung, ingefära, salt, peppar olja och soja brukar jag lägga spjällen i några timmar innan de ska in i ugnen. Jag lägger dem i stekpåse, så de drar åt sig av den goda marinaden även i ugnen. 175 grader till de är fina i färgen och köttsaften klar.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Hjääälp, hur gör man goda revbensspjäll?
« Svar #6 skrivet: ons 19 dec 2007 16:14:33 »

På detta känner jag mig som en expert.

För tillagning används stekpanna med lock eller gryta i ugn. Tjockskurna revben (ej ICA) som skärs i delar (rätt stora).

-Lite smör i botten på pannan.
-Krydda med vitpeppar och salt.
-Häll i soja och lite vatten i botten på grytan.
-Ugnen på 180 grader.
-Ös soja/vattenblandningen över revbenen då och då.
-Låt dem stå inne i 2,5 till 3 timmar.
-Låt dem inte stekas torrt utan på med mer soya och vatten fortlöpande.

Resultatet blir bra revben.


Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Hjääälp, hur gör man goda revbensspjäll?
« Svar #7 skrivet: lör 29 dec 2007 01:31:56 »
Nu är det sista som blev kvar av spjällen finfördelade till hundgodis. Bra att ha när man tränar inkallning och det behövs vill jag lova. Det blev en blandning av era recept, penslade dem med en marinad av soja, mango chutney, salt, honung, vitpeppar och ingefära. Gjorde dem nästan färdiga och på julafton penslade jag dem med lite ingefärssmör och satte i ugnen, alla som åt kött tyckte det var gott.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Hjääälp, hur gör man goda revbensspjäll?
« Svar #8 skrivet: lör 29 dec 2007 01:53:41 »
Låter mycket gott. Kul att gästerna uppskattade din ansträngning!