Författare Ämne: Efterlysning! Berndt Friberg skål/fat såld i Svedmyra på 1990-talet!  (läst 3320 gånger)

Milana

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Jag skickar ut en vild efterlysning här, man kan ju alltid hoppas på Internets makt.
Runt år 1995-1996 så fick ärva jag en blå Berndt Fribergskål i stengods av min mormor och morfar (som de i sin tur hade fått i bröllopspresent en gång i tiden). Jag älskade den vackra skålen (eller fatet, den var inte så djup om jag minns rätt, så kanske man mer får kalla den fat). Men vid den tiden bodde jag fortfarande hemma hos min mamma och vid en tidpunkt då hon hade dåligt med pengar så svarade hon på en annons från en samlare och sålde skålen/fatet till honom mot min vilja. Jag minns att samlaren kom hem till oss och betalade 1200 kronor för skålen/fatet. Jag skulle göra allt och lite till för att få köpa tillbaka den skålen eftersom den betydde mycket som ett minne för mig. Är det någon som känner igen sig eller möjligtvis känner till någon Fribergsamlare som skulle kunna ha varit den okände köparen? Skålen köptes i Svedmyra i södra stockholm och jag var den flickan som grät i hallen när affären gjordes upp...
Mvh /Ana