Författare Ämne: Nu skall här sponsras in på bara benen.  (läst 6134 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Nu skall här sponsras in på bara benen.
« skrivet: ons 29 feb 2012 15:57:03 »
Nu efter Caremaskandalen känns det skönt att se att Stockholms stad inte har glömt våra gamlingar. Genom att våra politiker pressa priserna i botten så har staden sparat pengar. Dom pengarna använder man nu på ett mycket förnuftigt sätt genom att sponsra Gotland Runt.

Det kommer att bli en riktig fest för alla stockholmare och inte minst våra pensionärer. De vanvårdade Caremakunderna kommer att kunna njuta av vetskapen om att de genom att ha stått ut med vanvård bidragit ekonomiskt till denna seglarfest.

Ni skall se att detta kommer att uppmuntra våra gamlingar till nya stordåd. Nästa gång personalen skall byta blöja så kommer gamlingen stolt att säga: ”Inte ännu, blöjan är inte riktigt full. Jag vill utnyttja hela blöjans kapacitet så att de stackars seglarna får ekonomiskt stöd.”
 
Det är så här våra politiker svetsar samman det svenska folket till en enhet. Där alla, även vanvårdade Caremakunder, får chansen att bidra till något så elegant som en seglarfest. Har även hört att det finns idéer i stadshuset att gamlingar också skall få möjligheten att donera sina kroppar till en tvålfabrik. Så när de dött så kommer staden att kunna gottgöra sig inkomster på den avlidnes kropp.

Här går man även ett steg längre. Den avlidne får välja till vad pengarna staden får för kroppen av tvålfabriken skall användas. ”Det är viktigt att få välja” säger Joakim Larsson som ansvarar för äldrevården i Stockholm. Det finns tre alternativ:
1) Sponsring av Gotland runt 
2) Högre arvoden till stadens politiker
3) Fyrverkeri på nationaldagen
Ja som ni ser det är tre behjärtansvärda alternativ. Vi får hoppas att det hela går i lås. Då det även minskar stadens kostnader för att hantera liken efter de avlidna. Det är dessutom hygieniskt och inte minst miljövänligt när man återanvänder den förbrukade kroppen till tvålframställning.

Idén kommer ursprungligen från äldreminister Maria Larsson. Hon fick idén när hon såg ett TV-program med bilder från koncentrationslägret i Treblinka.  Där återanvände man så gott som hela kroppen på de som gasats ihjäl. ”Ja där låg man verkligen i frontlinjen när det gäller miljötänkande” säger Maria Larsson.


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu skall här sponsras in på bara benen.
« Svar #1 skrivet: tis 10 apr 2012 18:03:41 »
Det är nog inte jag som är absurd utan min omgivning och framför allt politikerna i Stockholms stadshus. Här pressar man priserna på äldreomsorgen i botten så att de privata ”vårdgivarna” är tvungna att vanvårda de äldre för att ge sina ägare den utdelning de vill ha.
Seriösa privata företag har redan dragit sig ur då de inte vill konkurrera med vanvård.   

Att då sponsra seglatsen Gotland runt med stora belopp finner jag märkligt. Då finns det plötsligt pengar. Men det är klart, det är ju mycket glamorösare än att se till att våra dementa gamlingar slipper ligga i kissblöjor i flera timmar. Att ägarna till segelbåtar i millionklassen behöver bidrag från skattebetalarna för att utöva sin hobby och tar emot dem är närmast häpnadsväckande.

Här har vi bland de mest förmögna personerna vi har i vårt land och skattebetalarna skall bidra till deras utövande av en hobby. Är inte det absurt så vet jag inte vad som är det? Jag seglar själv emellanåt så jag vet precis vad det är för personer och vilka ekonomiska resurser de har. Jag är helt övertygad om att de klarar av det här ekonomiskt utan bidrag från samhället.

Vad blir nästa insats från Stadshusalliansen? Blir det extra bostadsbidrag till villaboende på Djurgården? Eller kanske gratis snaps till lunchen på Grand med vänliga hälsningar från Sture Nordin?