Författare Ämne: stor vacker röd-brun-randig äggformad sommerso vas = ?  (läst 14230 gånger)

backagardsvagen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
stor vacker röd-brun-randig äggformad sommerso vas = ?
« skrivet: tis 10 apr 2012 17:02:06 »
Har en sällsynt vacker vas som jag gärna vill veta mer om:

Den är i en varmt röd nyans med beige ränder. Färgen är lite ojämn/spräcklig och lite lätt genomskinlig. Det ligger ett slätt färglöst glasskikt utanpå hela vasen så jag förmodar att det handlar om en vas gjord i sommerso-tekniken. Den har slipat puntelmärke. Glömde mäta den, den är ungefär 30 cm hög. Kan återkomma med de exakta måtten. Den är inköpt via tradera av en säljare i Göteborg som tyvärr inte heller visste vem som har gjort detta vackra glasalster.

Vasen är osignerad. Den påminner mig lite om Richard Rackhams eld & luft-vaser, fast honom har jag frågat och det var alltså inte hans design.
Frågade hos Kosta Boda, de hade haft höga rödrandiga vaser omkring 2008 om jag minns rätt: Nix, det är inte någon hos dem som står bakom.
Kan det vara Mats Andersson på Johansfors som formgav "Flamenco" som har gjort den här?
Eller Anette Krahner på Skruf?

Väldigt tacksam för upplysande svar!

backagardsvagen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: stor vacker röd-brun-randig äggformad sommerso vas = ?
« Svar #1 skrivet: tis 10 apr 2012 17:06:48 »
...ser att vasen ser mera äggformad ut på bilderna än vad den är i verklighet. Jag tog bilderna snett uppifrån så vasen ser spetsigare eller smalare ut nedtill. Faktiskt är den ganska symmetrisk med ungefär samma diameter längst upp som längst ned.

Här kommer fler bilder: