Författare Ämne: Råd angående upprustning av teakbord  (läst 11935 gånger)

SeasickSarah

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Råd angående upprustning av teakbord
« skrivet: sön 15 apr 2012 17:28:39 »
Hej!
Jag skaffade mig nyligen ett ljuvligt litet vardagsrumsbord i teak. Bordsskivan är däremot något sliten och skulle behöva lite omsorg, den har både ljusa och mörka ringar och några grunda repor. Jag har aldrig rustat upp någon möbel tidigare, men har läst några trådar här och blivit mindre säker på hur jag ska gå tillväga. Jag hade inte tänkt mig någon väldigt dyr eller avancerad procedur, utan mest snygga till skivan lite.

Har ni några förslag angående ringarna? Jag har fått ett tips som går ut på att göra någon slags pasta av cigarettaska för att råda bot på ringarna, är det någon som testat det och vet vad pastan ska bestå av mer än bara aska? Eller är det bara humbug?

Hur vet jag om skivan är lackad innan? Skivans ovansida är mörkare än undersidan, så den är uppenbarligen behandlad på något sätt.

Hur ska inoljningen (och eventuellt förarbete) gå till? Några speciella märken på olja som är särskilt bra?

Jag hade ursprungligen bara tänkt köpa teakolja och smeta på, men nu är jag osäker på om det är det rätta att göra. Jag bifogar några bilder på bordsskivan och hoppas att ni har några goda råd som kan upplysa en glad amatör!

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Råd angående upprustning av teakbord
« Svar #1 skrivet: sön 15 apr 2012 19:05:04 »
Jag kan berätta vad jag hade gjort.

Jag hade slipat bordet så jag fått en jämn yta och så pass mycket att det mesta av ringarna och märkena är borta.
Jag hade börjat med ett slippapper med 80 i grovhet, slipat för hand, och sen slipat hela bordet med ett papper med grovhet 180.

Sen MP52 Teakolja. Ta på och låt torka in i 10 minuter, torka sen bordet torrt och låt torka en timme. Sen teakolja en gång till på samma sätt.
Sen hade jag kört med MP52 Möbelolja på med samma procedur. Den oljan innehåller lite vax, så torka bort allt innan du låter bordet torka en timme.

En varningens finger, slipa inte förmycket, slipa lite i taget med stora drag i träets längdriktning. Om du slipar för mycket ser man träet som ligger under fanéern, fanéern är ungefär 2 mm tjock så ta det försiktigt.

Sandpapper i "lösvikt" köper du billigt på närmaste målaraffär eller byggvaruhus. En femma styck kanske, köp två av varje. Det borde räcka. MP52 Teakolja och MP52 möbelolja hittar du på Överskottsbolaget eller Ica Maxi. Kostar 25-50 kr flaskan.

Sen gissar jag att ditt bord är ett Ekseliusbord?

Mvh. Kallekanin.

SeasickSarah

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Råd angående upprustning av teakbord
« Svar #2 skrivet: sön 15 apr 2012 21:56:56 »
Ok! När man smetar på oljan, är det bättre att använda nån form av svamp eller disktrasa/tygbit/gammal strumpa? Spelar det någon roll vad man torkar av med? Tackar så hjärtligt för tipsen, det här ska jag ta tag i så snart lönen trillat in.
Jag kan däremot inte hitta någon stämpel under bordet så det kan jag inte svara på. Det har svarta ben och en tidningshylla av någon slags vävda strån, typ.

thisismycat

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Stolfantast
    • Visa profil
    • Längre in i skogen
SV: Råd angående upprustning av teakbord
« Svar #3 skrivet: mån 16 apr 2012 09:25:35 »
I senaste numret av Hus & Hem Retro var det väl lite tips om att fräscha till teakmöbler? Tyckte det var roligt att Wanja gärna berättade hur hon gjorde och gubben på Bebop sade att det var en "branschhemlighet". Haha!
Wanja - Bebop: 1-0

kallekanin

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Råd angående upprustning av teakbord
« Svar #4 skrivet: mån 16 apr 2012 10:17:04 »
Jag använder oftast hushållspapper när jag oljar in och torkar av. Men tygtrasa som inte fäller är att rekommendera.


Wanja

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 029
  • Knåpar vidare med min butik i Stockholm
    • Visa profil
    • Wanjas Vardagsrum
SV: Råd angående upprustning av teakbord
« Svar #5 skrivet: mån 16 apr 2012 18:22:25 »
I senaste numret av Hus & Hem Retro var det väl lite tips om att fräscha till teakmöbler? Tyckte det var roligt att Wanja gärna berättade hur hon gjorde och gubben på Bebop sade att det var en "branschhemlighet". Haha!
Wanja - Bebop: 1-0

Lite snålt, ja. Alltså, det är en sak att man inte vill svara på alla frågor om var man hittar sina varor men hur man tar hand om sina möbler är väl bara bra om folk får veta :)

Vill bara tillägga angående slipningen, om du ska få en tålig yta så ska du avsluta med ett bra mycket finare sandpapper, åtminstone 600. På möbler som används mycket, t.ex. matbord, brukar jag köra sista omgången med ett ultrafint papper, grovlek 1000-1200.

SeasickSarah

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Råd angående upprustning av teakbord
« Svar #6 skrivet: mån 16 apr 2012 18:35:21 »
Tack så mycket för svaren! Det kanske vore något att köpa det här Hus & Hemnumret.

Ang. tidningshyllan på bordet; Rotting heter det ju, kunde bara inte finna ordet för det igår, hehe.

SeasickSarah

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: Råd angående upprustning av teakbord
« Svar #7 skrivet: fre 4 maj 2012 15:15:12 »
Hej igen!
Bordet blev mycket finare, blev en "mustigare" färg på träet liksom. Jag var möjligen lite feg med slipningen så ringarna är inte borta, men dom är inte lika framträdande så jag är mycket nöjd. Kameran är däremot på vift så efterbild kommer kanske en annan dag. Tack så hemskt mycket för tipsen, allt gott till er!