Författare Ämne: Möbeltyg  (läst 36317 gånger)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
Möbeltyg
« skrivet: lör 8 sep 2007 10:23:02 »
Hej!
Jag har köpt en 60-talsfåtölj på loppis som är urtjusig i formen, men tyvärr är tyget slitet och håligt. Jag hade tänkt försöka klä om den själv, men jag lyckas inte hitta nåt snyggt möbeltyg. Allt jag kan hitta i vanliga tygaffärer ser för modernt ut, de är liksom för mycket åt chenille-hållet. Jag har inget emot om tyget är nytt, men det ska se rätt ut.
Någon som har något tips på var man kan köpa snygga nya eller old stock-tyger på nätet eller någon stans i Malmö-trakten?
Måste också tillägga att jag tror att det här forumet kommer att bli superbra när det väl är igång, väldigt bra initiativ! :)

Wirona

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #1 skrivet: mån 10 sep 2007 12:55:53 »
Prova att gå till en tapetserare i Malmö/Lund och titta på prover.
Här är några svenska tygföretag:
http://www.vaveri1.se/#

Bruna färger : http://www.bogesunds.se/productList.aspx?art=&color=9&mtrl=
Florence: http://www.bogesunds.se/ProductList.aspx

eller http://ljungbergstextil.se/
produkter ->signerad textil > produktblad PDF
« Senast ändrad: tor 18 jun 2009 14:31:24 av Wirona »

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #2 skrivet: fre 14 dec 2007 01:20:32 »
Det finns en tapetserare i Malmötrakten som heter Zätterström. Oerhört kunnig och har ett fenomenalt sinne för "rätt tyg till rätt möbel".
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #3 skrivet: fre 14 dec 2007 08:25:46 »
Gå till IKEA, de har tyger som är 60-70-tals stuk på.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #4 skrivet: fre 14 dec 2007 09:42:48 »
Vad bra att denna tråden kom upp, jag själv skulle svarat att titta på enfärgade ljus- till mellangrå tyger i ull, det kan aldrig bli fel.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #5 skrivet: fre 14 dec 2007 17:43:08 »
Ja ett tjockt rejält tyg i t.ex. ull vill jag ha! Fast jag tror att jag vill ha en mörkt chokladbrun färg. Från början tänkte jag knallrött, men den ska stå i samma rum som två andra rödklädda stolar så det kan nog bli för mycket.

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #6 skrivet: lör 15 dec 2007 17:23:00 »
Med all respekt Reggis men har du hittat ett möbeltyg på IKEA? Det har jag aldrig gjort men jag kan ha kollat för dåligt. Själv gillar jag deras tyger skarpt men skulle aldrig för mitt liv lägga ned pengar eller eget arbete på att klä om en möbel i ett tyg som inte är gjort för att sitta på.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

eoleng

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #7 skrivet: tor 21 feb 2008 16:24:12 »
Har tips på ett bra tygföretag i Danmark http://www.danish-art-weaving.dk/  Jag har klätt én av mina Bamsefåtöljer (Wegner) i tyget Ask Mel 112, sitsen i Ask Strib 6. Tygerna hör ihop, det blev jättesnyggt. Har man kvalitetsmöbler så tycker jag man skall klä dem i kvalitetstyg. Har en bra tapetserare i Svedala, Vill du ha hanns namn så hör av dig.Tyvärr kunde jag inte skicka med en bild på fåtöljen, den var för stor.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #8 skrivet: tor 21 feb 2008 18:16:52 »
Vad tar en bra tapetserare för att klä en fåtölj ungefär? Kanske inte är aktuellt i det här fallet, det är visserligen en väldigt fin fåtölj tycker jag själv, men likväl ett 30 kronors loppisfynd så alltför mycket pengar vill jag inte lägga på klädseln.  :) Men det skulle ändå vara intressant att få en uppfattning om vad sådant kostar, jag har ingen aning.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #9 skrivet: tor 21 feb 2008 18:21:40 »
Men om loppisfyndet var så billigt och är av bra kvalitet: det är väl verkligen man kan lägga pengar på ett bra tyg? (Om man har nåra pengar.) Då får man ju en toppenmöbel till ett bra pris.
Allt går.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #10 skrivet: tor 21 feb 2008 18:43:49 »
Det är iofs sant!

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Möbeltyg
« Svar #11 skrivet: tor 21 feb 2008 19:12:19 »
Hur mycket tyg behöver du? Jag har lite rullar från 50-60-talet, möbeltyger.. har inte riktigt koll på färger och så, kanske har jag helt fel sort för dig.
Vet att en av dem är mönstervävd turkos. Men det är kanske för mkt färg...

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Möbeltyg
« Svar #12 skrivet: tor 21 feb 2008 19:13:22 »
Hur mycket tyg behöver du? Jag har lite rullar från 50-60-talet, möbeltyger.. har inte riktigt koll på färger och så, kanske har jag helt fel sort för dig.
Vet att en av dem är mönstervävd turkos. Men det är kanske för mkt färg...

Men, åh, såg först nu att tråden var inaktuell från september.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #13 skrivet: tor 21 feb 2008 19:24:18 »
Jamen det är helt ok, jag har fortfarande inte gjort något åt den förbaskade stolen, och jag har inte hittat något tyg jag vill ha.  :) Vad har du mer för tyger förutom turkos? Jag gillar turkos, men tyvärr passar det inte in med vår andra inredning. Jag tänker mig nog något enfärgat mörkt chokladbrunt, men jag är öppen för andra förslag om du har något intressant! Jag har för mig att jag räknade ut i somras att jag behövde ca 3m tyg på 120/140-bredd.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Möbeltyg
« Svar #14 skrivet: tor 21 feb 2008 23:12:51 »
Om det är ok, så skall jag ta fram rullarna på lördag. Har dem längst ner under en hög med bröte och har inte haft framme dem ens för att kolla varken färger eller vilka som är enfärgade eller mönstrade... imorgon har jag öppet hela dagen medan det är ljust, tyvärr.