Författare Ämne: Möbeltyg  (läst 36199 gånger)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #15 skrivet: fre 22 feb 2008 07:33:21 »
Klart det är OK, jag har ingen brådska! Titta du när du har tid och lust.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Möbeltyg
« Svar #16 skrivet: lör 23 feb 2008 18:16:53 »
Nu har vi varit uppe och grävt fram rullarna. Måste ärligt erkänna att jag bara har sett baksidan på dem inrullade i plast och väl tejpade. Ett par var rätt så läckra faktiskt. Men mönster var det nog på dem genomgående på något sätt. Bilder kommer, jag hoppas jag kan ta något så när bilder trots belysningen...

Enfärgat brunt fanns tyvärr bara ett ganska "rått" tyg, i grov väv. Så jag tror inte att jag kan hjälpa dig med det? Men bilder kommer, om inte annat för skojs skull.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Möbeltyg
« Svar #17 skrivet: lör 23 feb 2008 18:45:46 »
Det blev inte riktigt bra att försöka ta bilder i mörkret, jag försöker igen en annan dag, men ungefär såhär, jag tror att man kan ana de olika sorterna ändå, det är den röda som blir röd och cerise, men det är den inte i verkligheten utan den är starkt korallröd med en mönstervävd struktur.

tredje bilden är är sammet.
« Senast ändrad: lör 23 feb 2008 18:50:58 av kikarbara »

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Möbeltyg
« Svar #18 skrivet: lör 23 feb 2008 18:47:31 »
fler bilder.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Möbeltyg
« Svar #19 skrivet: lör 23 feb 2008 18:49:35 »
den här framgår tyvärr inte alls på bilden, beige bakgrund och stora rosor i silverskimrande (olika nyanser). Tyvärr flimrar de lite i ljuset, men jag skall försöka ta nya bilder under dagsljus imorgon, då blir det bättre resultat.

Alla är stormönstrade vill jag nog säga, och den rödsvarta (som inte ser rödsvart ut på bild) är det bara en stuv utav, de andra ligger på rulle men jag vet inte mängden.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Möbeltyg
« Svar #20 skrivet: lör 23 feb 2008 18:51:58 »
den första chokladbruna råa väven... vad tusan har man såpass struturerad väv till för något?? Är det ett möbeltyg eller avsett för något annat måntro?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #21 skrivet: lör 23 feb 2008 19:04:46 »
den första chokladbruna råa väven... vad tusan har man såpass struturerad väv till för något?? Är det ett möbeltyg eller avsett för något annat måntro?
Jag tänker på underlag för ryamatta men jag har inte koll, jag har sett rya tillverkas men det var när jag var barn, så jag kommer inte ihåg (däremot har jag lite ryamaterial, buntar med kapat ullgarn mm, och en särkild krokmanick mm i källaren -ett arv)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Möbeltyg
« Svar #22 skrivet: lör 23 feb 2008 19:07:15 »
Jag tänker på underlag för ryamatta men jag har inte koll, jag har sett rya tillverkas men det var när jag var barn, så jag kommer inte ihåg (däremot har jag lite ryamaterial, buntar med kapat ullgarn mm, och en särkild krokmanick mm i källaren -ett arv)

Jag tror att det är för mjukt för att vara rya, det ser rått ut men man har mjukat upp det, så det är inte riktigt juteväv eller så. Jag har något i bakhuvudet, har sett något sådant i något sammanhang, men det är inte ryaunderlag. hm..

ryaunderlag finns både en glesare väv och vävd, det har jag haft inne tidigare som varit märkt just med rya-någonting... och instruktion etc. 

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #23 skrivet: lör 23 feb 2008 19:58:43 »
Är det inte tyg som ska sitta för att hålla stoppning på plats, då man klär om möbler?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Möbeltyg
« Svar #24 skrivet: lör 23 feb 2008 21:04:16 »
Är det inte tyg som ska sitta för att hålla stoppning på plats, då man klär om möbler?

jag tror att du har rätt, att det är grundväv.

Wirona

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Möbeltyg
« Svar #25 skrivet: tor 18 jun 2009 14:06:35 »
den första chokladbruna råa väven... vad tusan har man såpass struturerad väv till för något?? Är det ett möbeltyg eller avsett för något annat måntro?

Detta liknar mycket ett möbeltyg som vi hade på vår 1960-tals dyscha, ett kraftigt ulltyg i grov väv i svart med lite glans. Det är ganska strävt tyg.
Vill du ha ett ulltyg i möbeltygskvalitet så kostar de mellan 800 -1200kr/m på bredd 140-150cm.
Har du hittat något tyg ännu?